Tomas85Medlem sedan sep. 200370 inlägg Hejsan!
Ja har mycket viktiga kasetter som jag vill ha på cd. Alltså spela över ljudet från kasetten till cd (bränna)
Ja har förstått att man behöver en röd o vit kabel från en stereoanläggning, men ska man koppla kabeln till mikrofonuttaget till datorn?
Vilket program behöver man?
Ha det bra!
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Nej, se upp för mikrofonuttaget! Det är inte till för så höga spänningar. Du ska koppla sladden linjeingång (line-in).
Du behöver ett så kallat samplingsprogram. Exempelvis http://www.goldwave.com/
Tomas85Medlem sedan sep. 200370 inlägg På min bärbara ser jag bara uttag för mikrofonoch högtalare.
Men på den stationära datorns ljudkort ser jag flera utgångar, vilken färg har Line in? hur ska man veta vilken som är line in?
Och beträffande program, va e speciellt tex med goldwave? Vilken funktion ska ljudprogrammet klara av och vilka andra program (freeware) klarar av funktionen?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Tomas85 skrev:
På min bärbara ser jag bara uttag för mikrofonoch högtalare.
Då är det möjligt att den inte har någon line-in.
Tomas85 skrev:
Men på den stationära datorns ljudkort ser jag flera utgångar, vilken färg har Line in?
På mitt SoundBlaster-kort är den blå medan line-out är grön och mikrofon röd.
Tomas85 skrev:
hur ska man veta vilken som är line in?
Har du en mikrofon så prova med den. Den ger inte ifrån sig så hög spänning att det skulle vara någon fara.
Tomas85 skrev:
Och beträffande program, va e speciellt tex med goldwave?
Inget egentligen. Det är bara ett vanligt samplingsprogram, men det är det jag brukar använda själv.
Tomas85 skrev:
Vilken funktion ska ljudprogrammet klara av och vilka andra program (freeware) klarar av funktionen?
Programmet ska klara av att spela in ljud. Att spela in ljud digitalt kallas för att sampla och därför brukar man kalla programmen för samplingsprogram.
http://audacity.sourceforge.net/ är ett annat program.
Tomas85Medlem sedan sep. 200370 inlägg jättetack för svaret. Jag har slutligen några frågor.
1. Ja upptäckte att jag har Soundblaster Creative Wavestudio version 4.02 i min dator. Är det programmet bättre än audacity?
2. Standardinställningen är på 44 100 HZ, 16 bitar stereo. Kan man ändra dessa siffror för att få bättre kvalitet. Ja vill inte att kvaliten från kasetten blir sämre på cd.en.
3. Påverkar stereoanläggningens volyminställningar när man för över till dator? Och hur bra stereo man har. I så fall vilken inställning är bäst (tex volym)
Ha det bra!
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Tomas85 skrev:
1. Ja upptäckte att jag har Soundblaster Creative Wavestudio version 4.02 i min dator. Är det programmet bättre än audacity?
Jag vet inte. Det var tio år sen jag använde Create Wavestudio sist. Jag har det visserligen i min nuvarande dator också, men det verkar inte ha förändrats så mycket. Audacity har jag inte använt alls, så du får nog prova.
Tomas85 skrev:
2. Standardinställningen är på 44 100 HZ, 16 bitar stereo. Kan man ändra dessa siffror för att få bättre kvalitet. Ja vill inte att kvaliten från kasetten blir sämre på cd.en.
CD har inte högre kvalitet än 44 100 Hz 16 bitar stereo, så det hjälper inte att ändra.
Tomas85 skrev:
3. Påverkar stereoanläggningens volyminställningar när man för över till dator? Och hur bra stereo man har. I så fall vilken inställning är bäst (tex volym)
Ja, det påverkar brusnivån. Ju högre volym du kan ha på stereoanläggningen desto bättre (desto mindre brus), men det får aldrig "slå över", dvs komma upp i datorns gräns. Det kallas för dist, eller distortion, och det hör du på att ljudet låter lite förvrängt. Du kan också se det på skärmen genom att de streck som blir, som visar det du har spelat in, antingen blir för höga så de når upp till överkanten eller underkanten, eller att alla streck är lika långa, så det liksom ser platt ut. Men det hörs som sagt också.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
tydal skrev:
Tomas85 skrev:
Ja, det påverkar brusnivån. Ju högre volym du kan ha på stereoanläggningen desto bättre (desto mindre brus), men det får aldrig "slå över", dvs komma upp i datorns gräns. Det kallas för dist, eller distortion, och det hör du på att ljudet låter lite förvrängt. Du kan också se det på skärmen genom att de streck som blir, som visar det du har spelat in, antingen blir för höga så de når upp till överkanten eller underkanten, eller att alla streck är lika långa, så det liksom ser platt ut. Men det hörs som sagt också.
Vad för stereo har du egentligen? Alla förstärkare/receivrar jag har kommit i kontakt med, har linjeutgången helt oberoende av volymkontrollen. Annars skulle ju volymen på bandet ändras, bara för att man behöver ändra volymen på stereon under inspelningen. Enda fallet där volymkontrollen faktiskt påverkar utnivån på en linjeutgång, är om du har kopplat förstärkaren till ett separat slutsteg. Men en sådan utgång är överhuvudtaget inte avsedd att spela in från.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg /red felaktig redigering. Varför går det inte att radera senaste inlägget?