webForumDet fria alternativet

vill installera OS X på G3:an

macOS

9 svar · 234 visningar · startad av SONICdust

Medlem sedan nov. 2003196 inlägg
Frågan#1

Går det?
Pallar den med det?

Vill mesta ha G3:an att kunna surfa på för att se hur sidor ser ut från den så den behöver inte vara så extremt snabb.

Ligger inte alla OS X på dvd skivor också hur skulle man komma runt det och få in det på på maskinen som bara har en cd-läsare..?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

OS X 10.3 (Panther) ligger på antal CD-skivor (3-4 stycken, beroende på hur mycket du vill installera).

Har du en begiefärgad G3 kan du inte installera OS X. De säger att det krävs minst en G3 på 400 MHz och 128 MB för att köra OS X. Det går väldigt bra att köra Panther på 400 MHz, men jag skulle inte rekommendera långsammare datorer. Det rekommenderade minnet är dock lite lågt tycker jag, minsta minne borde ligga på 256 MB för att det ska rulla på smidigt.

den är lite färgglad G3:an, tror det är en 300mhz men jag har nog något på 400Mb i ram minne i den.

Är allt bara tt testa att läggain det om det blir för segt så får jag väl gå tillbaks till OS 9

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Annar kan man väl köra med OS X 1.0? Det borde väl inte vara för avancerat.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag kör OS X 10.3.3 på en iMac G3 350 MHz med 128 MB minne. Det fungerar helt okej. Jag har upplevt att det har gått fortare ju senare version av OS X jag kör.

Nej, kör inte 10.1, den är för långsam! 10.3.x är snabbare!

Det är på gränsen att köra OS X på 300 MHz. Visst kan du prova och sen om det inte går, köra 9:an istället (vilket kommer att gå utmärkt). Du kan ju alltid partitionera hårddisken så du kan installera 10:an på ena partitionen (den första, med minst 1GB, helst mer) och 9:an på den andra, det blir mindre jobb då att formattera om allt då du kan flytta filer du vill behålla till den andra partitionen.

jag hr två diskar i macen så jag tänkte lägga in OS X på en av diskarna som förstunden är helt tom och så har jag kvar OS 9 på den andra, i fall allt skulle skita sig

Låter som ett klokt beslut. Berätta hur det går! :)

går dagen gick det inge vidare, det mesta gick fel. först var nog skärmen fel inställd så knappt OS 9 ville starta upp, men det ordnade sig snabbt när jag kom på det. Sen strula installationen och mest total vägra, ska testa nu igen och hoppas på bättre lycka denna gång!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har installerat X på min gamla G3 350Mhz "bronze" med 512MB RAM, för att kunna installera X så fick jag plocka ut en minnes modul, då fungerade det att installera, sedan stoppade jag in minnet igen och allt fungerade!

Så prova att plocka ur en minnesmodul så kankse det går att installera.

Varför? Vet inte, men det fungerade för mig. :)

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
159 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
160 ms — ändringar (db)