Har ett hyffsat fungerande Slackware 9.1 system nu, men jag måste varje gång jag ska få ingång ljudet skriva in följande för att det ska höras nått "/usr/lib/oss/mixer vol 100"
Finns det ingenstans man kan skriva de så man slipper de sen.
Slackware hjälp
15 svar · 558 visningar · startad av matthiaz
Lägg till den raden i filen '/etc/rc.d/rc.local' så ska det fungera.
Tack ska prova :)
Annars kan du väl använda savemixer.
Changing initial mixer volumes
------------------------------It's possible to save current active mixer settings to be used when OSS/SCO
is started next time. To do this you just need to execute the savemixer
program included in the package.
http://www.opensound.com/readme/using_oss.html
SPiN skrev:
Lägg till den raden i filen '/etc/rc.d/rc.local' så ska det fungera.
Var ett tag sedan jag sysslade med Slackware, men den är väl inte SysV? M.a.o. finns det ö.h.t. någon /etc/rc.d/rc.local i Slack? :)
Hmm... Nu blev jag osäker bara för det. Alla distar har ju olika startscript, men visst använder väl Slack /etc/rc.d/rc.local ? Gentoo /etc/conf.d/local.start, eller blandar jag ihop dem? Jag tror inte det, men är inte säker. :)
SPiN skrev:
Hmm... Nu blev jag osäker bara för det. Alla distar har ju olika startscript, men visst använder väl Slack /etc/rc.d/rc.local ? Gentoo /etc/conf.d/local.start, eller blandar jag ihop dem? Jag tror inte det, men är inte säker. :)
Ännu en anledning till varför jag inte skall köra Linux ;) Där fick jag ett steg närmare FreeBSD.
sorcer skrev:
SPiN skrev:
Ännu en anledning till varför jag inte skall köra Linux ;) Där fick jag ett steg närmare FreeBSD.
För att SPiN är osäker eller för att du inte vet om du kommer hitta i /etc/rc.d/ ? Förklara dig gärna :)
eller är det för att man aldrig kan vara riktigt säker mellan distarna vart filer ligger/heter?
Är det så vanligt att man hoppar mellan distar och därför inte har koll på de smärre varianterna av systemkonfigurationsfiler?
För att systemfilerna är så utspridda beroende på vilken distrubition man väljer att köra, och därför kan heller ingen fullständig hjälp erbjudas på internet i en vettig supportkanal eller ett supportforum.
FreeBSD är ett och inte uppdelat i en massa smådelar som gör det jobbigt för användaren att få hjälp.
Kan faktiskt hålla med där. Men det gäller mest för att komma igång. Har man väl lärt sig hitta i sitt system minskar behovet av att söka hjälp efter det mest triviala. Det finns dock en del dist-specifika forum att söka i. Ett exempel är forumen på http://www.linuxquestions.org/ :)
För att systemfilerna är så utspridda beroende på vilken distrubition man väljer att köra ...
Ligger under /etc i alla Linux-distar jag sett, och det tycker inte jag är så farligt utspritt. Skiljer det sig från FreeBSD menar du?
FreeBSD eller någon GNU/Linux, same shit different kernel. Som Robban säger så ligger ju de ju alltid under /etc, och är därför inte heller svåra att hitta.
För att systemfilerna är så utspridda beroende på vilken distrubition man väljer att köra, och därför kan heller ingen fullständig hjälp erbjudas på internet i en vettig supportkanal eller ett supportforum.
Berättar man vilken dist man använder så kan du självklart få hjälp.
SPiN skrev:
FreeBSD eller någon GNU/Linux, same shit different kernel.
Det där är ett fjantigt uttryck som någon sinnesslö fjortis myntade i brist på bättre vetande. FreeBSD skiljer sig fundamentalt från Linux i många avseenden. Jag blir irriterad när jag läser sånt, eftersom det är vilseledande för nya användare.
Dessutom är kommentarerna angående de förbryllande skillnaderna mellan olika linux-distributioner berättigad. FreeBSD och övriga BSD-baserade operativsystem som jag testat följer slaviskt de uppsatta standarderna, såsom filhierarki osv., till skillnad från Linux.
Vilka uppsatta standarder tänker du på då?
SysV? SysV följs inte speciellt slaviskt av någon *BSD vad jag vet.
FHS? De distar jag allt som oftast använder tycker jag nog ändå följer den ganska bra (RedHat, Debian, Slackware, SuSE och TurboLinux får väl ändå anses ha en relativt stor andel av Linux-marknaden ihop). I.a.f. bra nog för att det inte skall ge användarna problem med att hitta var inställningarna skall göras någonstans.
red/
Skall man tro den här tråden (jo, jag vet att det är lite gammal -- hittar dock inte så mycket annat om *BSD / FHS) så verkar inte FreeBSD följa FHS speciellt "slaviskt" heller, så det vore intressant att se var du fått det ifrån. Posta gärna en länk.