JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Ok. nu har jag installerat slackware . Det jag foroker gora, forutom att fa igang svenka teckan i KDE ar att installera mono.
Det skiter sig och jag far meddelande:
configure: error: Library requirements (glib-2.0 >= 1.3.11) not met;
Ar det ngt jag borde ha men inte konfat eller nat jag borde ladda hem?
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Kom pa en sak:
Kan det vara sa att jag kan installera packages gjorda for Redhat eller maste jag kompilera allt jag vill ha in?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ladda hem glib2 från följande sida, och packa upp samt installera med 'pkgtool'. http://www.slackware.org/pb/?vers=slackware-9.1&set=l
Svenska tecken borde du kunna fixa till genom att köra 'fx86config', eller ladda 'loadkeys se-latin1'. Alternativt kan du leta upp någon .inputrc-fil och se om det står något i den. Börja dock inte med xf86config om du inte har koll på din hårdvara.
Nej, du behöver inte kompilera in allt själv. 'pkgtool' hjälper dig. :)
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg ok. ska prova :)
svenska tecken fungerar utmarkt i console men inte i kde. kan bara valja spar:english i kontrollpanelen
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Aha. Se om KDE har några paket på sin sida att ladda ner då.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg I KDE går du till system "blabla" -> control center (eller nåt liknande) -> preferences och letar reda på keyboard layout under languages... är det globalt i X bör det räcka med att ange 'option "XkbLayout" "se" ' under rubriken "Core keyboard input device" i filen /etc/X11/XF86Config :)
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Fast jag kan fortfarande inte kompilera mono...
WalkerMedlem sedan okt. 2002188 inlägg Hej
Jon, jag tänkte försöka installera Mono på rh i helgen. Har du några bra länkar, så posta gärna dem här.
/w
VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Nästa problem:
När jag kör ./configure så får jag meddelanet:
configure: error: Library requirements (glib-2.0 >= 1.3.11) not met; consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if your libraries are in a nonstandard prefix so pkg-config can find them.
När jag kollar så har jag:
glib-1.2.10-i386-2
På slackwaresidan är det även den senaste kan kan plocka ner.
Hur lösa detta?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg glib-2.0 tolkar jag som glib2, som jag sa i mitt första inlägg. Det var väl det du laddade hem från slackware.org, och inte glib-1.2.10?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ok, nu kanske jag var lite snabb här... Jag tittade på Installing Mono, där de länkade till just pkg-config samt glib 1.3 som behövs för installationen. Har du läst igenom dokumentet? Länkarna till filerna är:
http://www.freedesktop.org/software/pkgconfig för pkg-config
samt:
ftp://ftp.gtk.org/pub/gtk/v1.3/glib-1.3.12.tar.gz för glib
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Ah! Precis det dokumentet jag borde ha hittat från början :)
Danke.
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Nu är mono installerat. :)
Näste steg känns som om det är att installera ecclipse och en c# plugin.
Nästa problem för linux-newbien är då att jag tar hem j2sdk-1_3_1_11-linux-i586.bin från sun.
Vad gör jag med .bin filer? Borde jag ta någon annan?
En annan generell och kanske dum fråga:
När jag installerar saker och ting med make install. Visst kan jag ta bort hela katalogen och filerna jag har byggt och installerat från om jag vill?
// red : det där var ju inga konsighteer: sh j2sdk-1_4_2_03-linux-i586.bin
:)
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Slänger med en till fråga:
Ecclipse finns i två versioner:
Motif och GTK
Jag känner på mig att det är gtk som gäller för mig. Stämmer det?
Är det olika grafikbibliotek eller?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Motif eller GTK. Jadu, du kan nog ta vilket som - för båda paketen till Slackware installeras vid default.
.bin-filer kör du rakt av:
$ ./minBinFil.bin
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Förresten, välj Motif! Så kan du använda följande plugin för C#:
http://www.slickedit.com/products/pr_plugin_sysrequirements.php