webForumDet fria alternativet

fujitsu siemens amilo d 8820

Linux & BSD

8 svar · 592 visningar · startad av depeo

Medlem sedan juni 2003517 inlägg
Frågan#1

Hej!
Har den dator som anges i rubriken och får inte in Debian Linux pga att installationen inte hittar nätverkskortet som är ett Sis 900 compatible

När jag försöker läsa in modulen så står "initation failed" eller liknande.
Får in andra linuxdistrubitoner men Debian är den enda dist jag kan tänka mig köra.

Vad göra?!? någon som har en liknande dator som jag har och har några erfarenheter?

Jag kan tilläga att jag tittat på alla "linux-laptop"-siter utan lyckat reslutat.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Skumt! Drivrutinerna finns ju ändå i kernel, så det är ju samma oberoende av dist tycker man ju. Om du nu installerar Debian, och sen uppdaterar till 2.6.3-kernel så kanske du kan få det att fungera? Installera bara in Sis-drivisarna i kernel i menuconfig.

Är det svårt att updatera kerneln?

Nej, det är mycket lättare än det låter. :)

Det krävs dock att du har lite koll på vad du har för hårdvara, för att du ska kunna kompilera in de drivrutiner som du behöver. Misslyckas du första gången kan du, om du gör på "rätt" sätt, återgå till din gamla konfiguration.

Snabbt beskrivet:

• Ladda ned linux-2.6.3.tar.bz2

• Extrahera paketet till /usr/src/linux-2.6.3 genom:
    $ tar -xvjf linux-2.6.3.tar.bz2 -C /usr/src

• Byt ut den gamla sökvägen till kernel mot den nya:
    $ rm /usr/src/linux && ln -s /usr/src/linux-2.6.3 /usr/src/linux

• Städa upp efter förra kompileringen med herr proper:
    $ make mrproper

• Gå till /usr/src/linux och kör 'menuconfig':
    $ cd /usr/src/linux && make menuconfig

• Här är det viktigt att du väljer rätt drivrutiner för din hårdvara, och installerar de stöd som du vill ha ( T.ex. NTFS-stöd möjligtvis. ). Du bör välja med utvecklingsdrivrutiner ( Development drivers under första menyn ), de filsystem som du vill supporta ( Vanligast är ext2, ext3, reiserfs, fat samt ntfs ), virutellt minne, /proc-filsystem samt /dev-filsystem. Under /dev-filsystem bör du även välja med att det ska automountas under boot.

• När du är klar avslutar du menuconfig och sparar självklart till config-filen som programmet frågar efter i slutet. Nu ska det kompileras:
    $ make dep && make bzImage modules modules_install
    Det kan ta ett tag, beroende på hur mycket du valde att kompilera in i kärnan.

• Kopiera över din bzImage som du får till din boot-plats:
    $ cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/bzImage-2.6.3

• Kopiera även över system.map samt config-filen:
    $ cp /usr/src/linux/System.map /boot/System.map-2.6.3 && cp /usr/src/linux/.config /boot/config-2.6.3

• Nu ska du bara ändra i din bootloader, så att du kan välja att boota med den nya kärnan. Använd då den nya bzImage-2.6.3 som image, samtidigt som du låter den gamla ligga kvar - ifall det skulle vara något problem kan du då gå tillbaka.
    För LiLO, lägg till en entry:

...
    image=/boot/bzImage-2.6.3
      root=/dev/hda1
      label=NewKernel
      read-only

Här förutsätter jag att du har din dist på /dev/hda1, du får ändra om det inte är så.

• Reboota burken och välj alternativet "NewKernel" i bootloadern, och håll tummarna. :)

Enkelt, va?! Lycka till.

Redigerat:
La in punkten med att städa upp efter förra kompileringen, 'make mrproper'.

Kan även lägga till att med 2.6-kärnorna behöver man inte kompilera dependecies eller bzImage, det görs automagiskt.
$ make && make modules_install
istället för:
$ make dep && make bzImage modules modules_install

Ojoj tack för den utförliga beskrinvningen.

Medlem sedan feb. 200330 inlägg

Slack

Installerade slack idag på min Amilo D 8820 och d funka finfint me Nätverkskortet. Konstigta att Debian krånglade, eller kanske inte hehe Slack e ju ändå bäst ;)

Hallå! Debian är den bästa disten, punkt!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Närå! :p

Hey, Vanilla Coke är bäst och godast! ( Smaken är som baken är det jag försöker komma fram till här... :OO )

Slackware är f.ö. najs om man vill få en liten och stabil dist, jag fick ner den till 100 MB och kunde fått ner den mer. ( Ska erkännas att jag inte försökt göra detta med Debian )

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)