Vad jag har hört så är faktiskt inte FreeBSD något att rekommendera ifall du vill köra mono. :(
Det ligger efter i uppdateringen i portsen nästan hela tiden enligt kompisar som pular mono, gick så långt så han installerade gentoo istället.. Liten bi detalj även om du redan bestämt dig för en dist. :)
Vilken dist ska JAG välja då?
49 svar · 1 193 visningar · startad av Jon · sida 3 av 3
Frågan, av Jon
Ja just det: Vilken ska jag välja? Jag vill använda den till: \ webbserver med php, j2ee och eventuellt mono (.net) \ mysql \ lek och labb Dator: pIII 733, 256 mb ram, 10Gb hd, sunkgrafikkort Slängde in RH9 eftersom det låg en (egentligen 3!) skivor här med det på men insåg att det inte var rätt. Det fick min stackars dator att bete sig som en 486:a med win2000 server på. Vad rekommenderas?
Läs frågan i sin helhet →Jag bestämde mig för slackware 9.1
Är mycket nöjd och lite imponerad.
Enkelt att installera - alla enheter fungerar från början och apache och mysql funkar felfritt utan ansträngning.
Har man pillat lite med ngn dist innan så hittar man ganska snabbt var inställningar och annat ligger :)
Nu återstår det att installera mono. Någon som har gjort det?
Jag måste fråga en sak.
Har du ens slagit på i BIOS att din dator skall boota från cdrom? Och om du har det, så kolla upp ordningen som skall vara följande:
1. Cdrom
2. Floppy
3. Harddrive
medic skrev:
Jag måste fråga en sak.
Har du ens slagit på i BIOS att din dator skall boota från cdrom? Och om du har det, så kolla upp ordningen som skall vara följande:
1. Cdrom
2. Floppy
3. Harddrive
Jag måste fråga en sak.
Har du ens läst hela tråden? ;)
Gaqzi skrev:
Vad jag har hört så är faktiskt inte FreeBSD något att rekommendera ifall du vill köra mono. :(
Det ligger efter i uppdateringen i portsen nästan hela tiden enligt kompisar som pular mono, gick så långt så han installerade gentoo istället.. Liten bi detalj även om du redan bestämt dig för en dist. :)
Du behöver väl inte köra Mono från portsen ?
det ska gå att köra in linuxpaket direkt
Du kommer också missa att systemet är helt optimerat efter ditt system vilket du får om du kör från stage1.
Någon som har länk till benchmark eller liknande som visar att det verkligen gör någon större skillnad prestandamässigt? Den enda jag sett visar snarare motsatsen. Att det inte gör någon större skillnad mot att köra färdigkompilerade binärer. Och då kan man ju fråga sig om det är värt besväret.
Robban skrev:
Du kommer också missa att systemet är helt optimerat efter ditt system vilket du får om du kör från stage1.
Någon som har länk till benchmark eller liknande som visar att det verkligen gör någon större skillnad prestandamässigt? Den enda jag sett visar snarare motsatsen. Att det inte gör någon större skillnad mot att köra färdigkompilerade binärer. Och då kan man ju fråga sig om det är värt besväret.
Jag föreställer mig att på lilla hemmaservern gör det ingen skillnad men när det är ute på större nätverk där prestandan är viktigt så kan det nog göra lite skillnad.
...vilket leder till att jag hugger av benen på mig själv litegranna. ;)
En rätt intressant artikel. Gentoo hänger inte med. Det går säkerligen att få ner tiderna i Gentoo till samma som Debian/Mandrake om man micklar runt med flaggor för kompileringen.
Det vore rätt intressant att testa olika inställningar för kompileringen av Gentoo och se hur stor skillnad det gör. Jag har dock inte tid eller ork till det. :)
...vilket leder till att jag hugger av benen på mig själv litegranna.
Jo, det var bl.a. det testet jag syftade på. Har faktiskt inte sett något test där det bevisas att det verkligen gör någon positiv skillnad att kompilera allt från början.
Jag föreställer mig att på lilla hemmaservern gör det ingen skillnad men när det är ute på större nätverk där prestandan är viktigt så kan det nog göra lite skillnad.
Om detta större nätverk ägs av ett större företag (vilket ofta är fallet) så skall det nog konkreta bevis till för att de skall lägga ner tiden det krävs att kompilera en hel dist från grunden. Tid är pengar, i synnerhet för ett företag.
Och några sådana bevis har jag inte sett än, som sagt.