Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg Jag har länge grunnat på en sak. När jag kompilerar mina kärnor och väljer att ta med moduler i "menuconfig" så kan den ibland gnälla för att modulerna inte finns när jag kompillerar, så är t.ex. fallet när jag nu kompillerar 2.6.3 kärnan. Nu var det någon iptables relaterad modul som jag inte behövde så jag kunde plocka bort det för att komma vidare. Min fråga är nu:
Var kan jag hitta ytterligare moduler? och
Hur vet jag var de ska placeras?
Jag har t.ex. ett silicon image kontroller kort som inte finns stöd i kärnan förrän version 2.4.21, om jag promt vill köra 2.4.18 hur går jag tillväga då?
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Ditt första problem förstår jag inte riktigt. Hur menar du?
När det gäller att få med stöd för hårdvara som inte stöds av kärnan så får du leta runt på tillverkarens hemsida efter drivrutin (eller efter tredjepartsrutiner). Använd google alltså. :o)
Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg Jo, igår när jag kompillerade 2.6.3 kärnan fick jag ett par fel under själva kompilleringen, att den inte hittade någon iptable modul med '_arp_' i namnet, jag minns nu inte exakt. Först efter att jag plockat bort den ur 'menuconfigen' gick den att kompillera igenom. Tidigare har jag t.ex. försökt kompillera in JFS-stöd i kärnan och då saknades någon 'mod_jfs.o'(liknande) ... ja, kort sagt hur går man tillväga för att lösa sådanna problem?
Ok, men om jag hittar en modul på en tillverkares sida, hur får jag med den i menuconfigen då? Hur ska jag veta exakt var eländet skall placeras?