ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Hej
Jag försökte installera debian i helgen men när allt var klart så hade den inte hittat mitt nätverkskort. Jag försökte då köra "modprobe 3c509" (har ett 3Com 3c509B kort) och då hittade den kortet men när den försöker få en IP från DHCP så får den ingen kontakt ut på nätet, fungerar inte heller när jag sätter en statisk IP. Samma problem är det när jag försöker installera Mandrake över nätvärket, men när jag installerar Mandrake med CD-skivor så fungerar det perfekt :l
Någon som har några ideer om vad jag måste göra för att få det att fungera i debian?
/Viktor
Nån brandvägg som spökar?
Testat med ett annat nätverkskort?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Det finns ingen brandvägg på den sidan, det är brandväggen som också agerar DHCP server, fast den är ju bara brandvägg ut mot internet.
Har provat med ett annat kort, men samma modell, men samma problem.
/Viktor
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Har nu sett att Interrupt när man kör ifconfig står på 10 men när man botar datorn står det att IRQ är 11 för kortet. Kan man ändra det i Linux eller måste man ändra IRQ till 10 på kortet?
/Viktor
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Viktor skrev:
Har nu sett att Interrupt när man kör ifconfig står på 10 men när man botar datorn står det att IRQ är 11 för kortet. Kan man ändra det i Linux eller måste man ändra IRQ till 10 på kortet?
/Viktor
Leta rätt på dosprogrammet '3c509cfg.exe' (google) och stäng av pnp / justera kortet till det du vill ha.
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Tack, fick det att fungera nu.
/Viktor