webForumDet fria alternativet

FreeBSD eller Linux och andra frågor

22 svar · 678 visningar · startad av Alpha III

Alpha IIIMedlem sedan dec. 200381 inlägg

har win98 vill köra freeBSD eller något med linux efter instalen med win98 hadde jag 1.70 - 1.85Gb kvar

vill bara ha grafiskt des.. och opera mp3 spelare samt icq och msn

vad tar allt saman lagt + installen

Redi- sorry ska inte upprepas

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Om du söker på forumet skulle jag tro att du får upp ett antal trådar om liknande situationer.
Mitt tips är att du installerar installerar Debian (och kör den som unstable). Läs mer på https://www.debian.org

btw.. det räcker väl med att du skapar 1 tråd om detta :OO

GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg

du kommer kunna köra ett grafisk FreeBSD system på 1.8gb.. :)
dock så bör du inte installera alla paket utan dra in bassystemet med möjligen portsen och sedan installerar xfree från det.. :)

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Tja .

FreeBSD funkar aldeles utmärkt för detta ändamål.
jag kör debian på min bärbara, men tycker nog att freeBSD var enklare att installera och få x att funka.

Med ports träden så har du tillgång till ca 8000 program.
Med programmet portinstall så är det lika enkelt som under debian.

// erox

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

RanXeroX skrev:

Med ports träden så har du tillgång till ca 8000 program.

Det är snarare 10000 program under ports, dessutom finns det inget som heter portinstall.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... dessutom finns det inget som heter portinstall.

http://www.gsp.com/cgi-bin/man.cgi?section=1&topic=portinstall

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag gillar detta Grafiska gränssnitt.. fungerar till både linux och freebsd

http://xfce.org/index.php

Robban skrev:

http://www.gsp.com/cgi-bin/man.cgi?section=1&topic=portinstall

Det heter portupgrade, inte portinstall, precis som det står i länken om man bara använder ögonen.

Nä, det heter portinstall, precis som det står i länken om man bara använder ögonen.

... tools to upgrade installed packages or install new ones via ports or packages.

Observera s:et efter "tool". Man pratar om verktyg i plural här. D.v.s. portupgrade och portinstall.

Att sedan portinstall är samma sak som portupgrade med en flagga är en annan femma. Innebär inte att det inte finns.

Programmet heter fortfarande portupgrade, portinstall är bara ekvivalent med kommandot portupgrade -N. Skilj på kommando och program.

Skilj på fakta och fantasi. Du skrev att det inte finns något som heter portinstall. Men det gör det ju, som sagt. Om det sedan skall klassas kommando, program, alias eller whatever. Det är en helt annan fråga. Portinstall finns, punkt slut.

Det är väl du som lever i en fantasivärld? Har du överhuvudtaget läst vad RanXeroX skrev? Inte? Låt då mig citera:

Det finns inget program som heter så. Du kan söka igenom ports, men du kommer inte att hitta något. Det är ett sakfel som jag i enkelhetens namn påvisar, så jag förstår inte vad det är du vill komma fram till. Även om det är ett kommando så hör det inte hit, för det gällde huruvida det var ett program eller inte.

Jag svarade inte på RanXeroX:s inlägg. Jag svarade på ditt. Och det gällde huruvida portinstall fanns eller inte. Vilket det alltså gjorde. Finns väl inte mycket mer att orda om det?

Jag svarade på RanXeroX inlägg, så du kan inte byta sammanhang när du citerar mitt inlägg. Du får ju för fanken utgå ifrån vad jag svarar på.

Det gällde huruvida portinstall var ett program eller inte, och det var det inte. Dock är portupgrade ett program, och det var antagligen det som RanXeroX syftade på. End of story.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Inte för att kasta bensin på elden, men.. ( ;))

Vad är definitionen på ett datorprogram?
Jo - en sekvens av instruktioner som datorn tolkar och utför. Hur denna sekvens måste se ut för att det ska vara ett program eller ett ickeprogram förtäljs inte. Således är exempelvis även bashscript 'datorprogram' likväl som ett till maskinkod kompilerat c-program. Bara för att abstraktionsnivån är något högre frångår man inte definitionen. Isf skulle även Java hamna utanför genret 'program' eftersom det inte tolkas direkt till maskinkod.
'Kommandon' är även de program. Ett alias till ett kommando är möjligen ett 'sub-program', men fortfarande en instruktion som datorn tolkar - dvs ett 'program'.

Det gällde huruvida portinstall var ett program eller inte, och det var det inte.

Du svarade att det inte fanns något som hette portinstall ö.h.t., och det fanns det ju. Skall det vara så fruktansvärt svårt att erkänna att du inte visste om det? :OO

Du svarade att det inte fanns något som hette portinstall ö.h.t.,

Nej, om du hade läst mitt inlägg, vilket du tydligen inte har gjort, så hade du sett att jag skrev att det finns 10000 program under ports, men inget heter portinstall. Är det svårt att förstå? Det finns inget program som heter portinstall, hur gärna du än skulle vilja det.

Sluta hitta på en massa smörja och läs vad som skrivs istället.

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Lungt å fint, nu återgår vi till topic igen! ;)

Sluta hitta på en massa smörja och läs vad som skrivs istället.

Är aldeles det jag gör, serru.

Nej, om du hade läst mitt inlägg, vilket du tydligen inte har gjort, så hade du sett att jag skrev att det finns 10000 program under ports, men inget heter portinstall.

Närå, så skrev du inte alls. Så här skrev du:

"... dessutom finns det inget som heter portinstall."

Bara att gå tillbaka och titta om du har kort minne.

Om det sedan skall kallas program eller inte är en helt annan fråga. Det är inte helt ovanligt att diverse små verktyg alla är länkar till samma binär (ps m.fl. på Solaris t.ex.). Innebär inte att de inte finns. Innebär inte ens att de inte kan kallas program.

Och det finns f.ö. inget program med namnet portupgrade när du söker igenom portsträdet. Däremot finns det ett paket som heter portupgrade. Och i det ingår bl.a. portupgrade och portinstall.

http://www.freebsd.org/cgi/url.cgi?ports/sysutils/portupgrade/pkg-descr

oelbal skrev:

Det är snarare 10000 program under ports, dessutom finns det inget som heter portinstall.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)