jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg hejsan hur är det möjligt att stänga ner en hel sajt!
jag kör linux och någon kunde stänga ner hela min sajt?
Hur skyddar jag mig mot det?
Jag kör linux med branddvägg (router)!
Snackade med snubben om hur han gjorde men vägrade säga! han nämnde nått med shell och window??
MogMedlem sedan nov. 2003266 inlägg Har du SSH igång ?
Har du det och han knäcker ditt rootlösen har han full kontroll.
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg jepp jag har ssh igång, nope ingen har tillgång till rooten!! Kan det vara DDOS ATTACK??? isåfall hur skyddar man sig mot det?
GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg stänger av burken :P
Nja DDoS attacker är svåra att avstyra, vilket är varför många företag kan förlora på DDoS attacker, finns dock förslag på att man kollar sina firewall loggar efter många "besök" under en viss intervall och sedan blockar dessa IPn.
[edit] Självklart ett script då.. :P
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg En DDoS-attack kan få en tjänst att gå på knäna ett tag, men skall inte kunna stänga ner den i normala fall.
Hur det har gått till i just detta fall är omöjligt att säga utan att ha fått tillgång till maskinen i fråga. Kanske har du missat att patcha ett säkerhetshål i någon tjänst?
Hur skyddar jag mig mot det?
Se till att hålla all programvara uppdaterad så att de inte innehåller några kända säkerhetshål. Är i.a.f. en bra början.
Har du VNC:at eller anslutit till burken utan att köra över ssh på nåt sätt?
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg
Har du VNC:at eller anslutit till burken utan att köra över ssh på nåt sätt?
nej jag kör ej vnc bara ansluter mig via putty!
vad händer om man kör via vnc?
Jag har hört att det inte går att köra ddos attack mot linux!
hur kollar man om man har blivit drabbad?
jboy_87 skrev:
nej jag kör ej vnc bara ansluter mig via putty!
vad händer om man kör via vnc?
Det är många som kör VNC, och inte bara på LAN.. och dom flesta kör inte krypterat, så lösenord och användarnamn skickas i klartext. Mindre bra.
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg finns det nån ddos program som man kan test köra mot sin egen server?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Hmm... lite enkelt förklarat... Ddos innebär att flera datorer samtidigt skickar en massa data till din dator. Om de datorerna tillsammans har större bandbredd än du så tar de upp hela din lina och ingen annan kan komma åt din dator. Alternativt kan det vara så att din dators resurser inte räcker till att svara på allt som kommer och minnet tar slut så datorn kraschar, exempelvis på grund av någon bugg.
på http://www.parallaxresearch.com/ kan du nog hitta några DoS program
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg Tack ska du ha! behöver man ha en snabb lina för att kunna köra ddos?