webForumDet fria alternativet

Problem med nätverkskort i FreeBSD

Linux & BSD

4 svar · 166 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej

Efter en installation av FreeBSD 4.9-Stable så får jag inte mitt nätverkerskort att fingera som det ska. Den hittar vad det är för kort och tilldelar det namnet sis0. Men så fort enheten försöker startas så får jag "sis0: watchdog timeout". Vad innebär det? Den får inget ip när jag försöker via dhcp och det funkar inte heller om jag sätter statiskt ip att pinga. :l

Nätverkskortet är ett Sis 900/Sis 7016 Pci ethernet card.

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej Qimen.

Jag har haft liknande problem föru, fast det var med ett vr0 kort.

Jag sökte lite på google, fick dessa träffar:
http://www.geocrawler.com/archives/3/160/2002/10/0/10043300/
http://docs.freebsd.org/mail/archive/2002/freebsd-hardware/20021103.freebsd-hardware.html

När jag hade problem så var det under openBSD 3.2, så jag bytte till freeBSD 4.8, men nu tror jag bestämt att liknande problem verkar uppstå igen =( .

Jag har tyvätt inte någon lösning toll dig.
Det var ett tag sedan den här tråden vart skapad, du kanske redan har löst problemet ?

// ranxerox

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag har tittat på problemet men inte heller funnit någon lösning. Det Qimen bör göra är att skicka ett PR till problemdatabasen med felbeskrivning och ev. felmeddelanden, alternativt dra iväg ett mail till mailinglistan. Det kanske inte ger någon lösning idag eller imorgon, men det brukar iallafall bli någon form av respons.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Jag löste aldrig det, gav upp med att försöka på bärbara och körde det på en annan maksin istället.

Medlem sedan nov. 200328 inlägg

Jag rekommenderar ett besök på irc.freenode.net fall man inte får svar på sitt problem här.

However, vad kör du för ISP? Vet att de som har Bredbandsbolaget har fått dessa problem i FreeBSD av den enkla anledningen att den inte läser DHCP på ett korekkt sätt, antagligen för att BBB är för lata för att konfigurera sin dhcp så alla kan läsa från den utan att behöva ändra sina inställningar.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)