webForumDet fria alternativet

Problem med 2.6.0 stable

4 svar · 156 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Att kompilera och få kärnan i stort att fungera är inga problem däremot har jag problem att insmod:a moduler. T.ex driverloader eller ännu hellre ndiswrapper (för att sedan fixa in drivrutin för wlan-kortet). Jag har fått diverse fel efter olika försök, typ lsmod: QM_MODULES: Function not implemented och driverloader: version magic '2.6.0 PENTIUM4 gcc-3.3' should be '2.6.0 > PENTIUM4 gcc-2.95'.

Verkar vara problem med modutils och/eller modules_init_tools.
Så min fråga är, för att göra en ren och fin kompilering av 2.6.0 stable med tillhörande modulstöd, hur gör jag och vad behöver jag?
Behöver jag både modutils och modules_init_tools? Jag tyckte jag läste nånstans att den senare används vid 2.6.x precis som modutils gör för 2.4.x, fast om jag struntar i att kompilera modutils så skapas ingen /lib/modules/[kärn-version], i detta fall 2.6.0. Och den behövs för att kunna kompilera ndiswrapper.
Har läst i hjälpforumet på ndiswrappers sida och där verkar folk inte ha några problem så långt som att iaf kunna insmodda modulen.

Har jag missat något vid kärnkompileringen?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Lite av en gissning från min sida. Har du kört scriptet "generate-modprobe.conf" för att anpassa modulfilen till det nya systemet?

dho skrev:

Lite av en gissning från min sida. Har du kört scriptet "generate-modprobe.conf" för att anpassa modulfilen till det nya systemet?

Nej, det har jag inte gjort.

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Tror man är tvungen att göra det för att kunna använda de nya verktygen för att hantera moduler. Ska själv byta kärna senare idag eller imorgon. Kommer jag på något så postar jag här.

Ja det vore great om du lyckas komma på något som kanske hjälper mej. Hur används generate-modprobe.conf då?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)