webForumDet fria alternativet

Linux på bärbar

20 svar · 563 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Har införskaffat en Dell Latitude X300 och är lite sugen på att installera Debian på den.
Vet däremot inte riktigt hur jag ska attackera detta problem.
Datorn har varken intern CD-läsare eller diskettstation, däremot har jag båda dessa externt. Diskettstationen via vanlig USB-kontakt och CD-läsaren via USB fast en konstigare kontakt :p
Min första tanke va att köra nätinstallation så jag fixade disketter och pluggade in floppyn och startade om. Gick kanon att boota med rescue-disketten men sen hittar den inte root-disketten av någon konstig anledning. Letade på internet och börjar misstänka att det är p.g.a usb-floppyn. Den försöker antagligen leta efter skivan på fd0 fast den heter nåe annat?
Tankade hem en mini-CD och även en komplett CD med woody debian. Lyckas boota och kommer in i installationen men jag kommer bara tills den ska installera moduler då den inte hittar en del filer. Det finns fyra alternativ till vart jag ska hitta dessa filer (drivers.tgz och rescue.bin): fd0, fd1, partition på hårddisk eller att mounta ett filsystem. Fixade en FAT-partition och lade kompletta CD:n på den och försökte leta efter filerna på den men de verkade inte finnas där.

Om man ska göra en nätinstallation, går det då att göra det över WLAN? Dvs, finns det drivrutiner för ett sådant kort om man hämtar hem disketterna eller en mini-cd.
I datorn finns Dell TrueMobile 1300 WLAN Mini PCI-card och ett Broadcom 570x Gigabit Integrated Controller.

Vad är egentligen enklast och hur ska jag göra?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kanske inget svar. Men när jag installerat (iofs slack) på laptops med extern cd har det inte varit några problem då drivisar till den externa enheten varit inbyggt i bios, så det har helt enkelt gått att boota som vanligt från cd:n. Om det är så att det inte finns stöd i bios att hitta vare sig diskett eller cd-läsare har du ju ett moment 22... isf kan det kanske vara läge att söka efter exempel på "lyckade installationer" med just den burken du köpt?

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Det här låter ju jättekrångligt... :) Det finns ju adapters för att ansluta en 2,5" HD till en stationär dator. :OO Men det är ju nästan fusk. ;)

Jag har letat efter lyckade installationer men hittar ingen med just denna burk, antagligen för att den är relativt ny.
Jag kan ju boota med både usb-floppyn och cd-spelare, men av någon anledningen så kan jag inte gå hela vägen med installationen när jag kör mini-cd, och med disketter så lyckas jag bara boota upp med rescue.bin, när den sedan vill ha root.bin så hittar den inte disketten.

Kan kanske testa lägga över de filer som den vill ha vid mini-cd-installationen manuellt på FAT-partitionen för att sedan leta efter dessa där. Osäker på om det fungerar men det är nog värt ett försök iaf.

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Det kanske finns lite tips som du kan ha användning av på nedanstående sida? Hittade dock inte Lattitude X300 där, men tidigare modeller fanns.

http://www.linux-laptop.net/

Har du testat att använda dig av t.ex. Knoppix och göra installationen därifrån? Rätt säker på att man kan gå den vägen också.

Jag tittade lite på den sidan och det va där jag letade efter just min modell. Kanske får gräva lite djupare bland länkarna där då, men borde det inte gå att boota från cd och sen installera från en partition?

Vad är- och hur fungerar Knoppix?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

What is KNOPPIX®?

KNOPPIX is a bootable CD with a collection of GNU/Linux software, automatic hardware detection, and support for many graphics cards, sound cards, SCSI and USB devices and other peripherals. KNOPPIX can be used as a Linux demo, educational CD, rescue system, or adapted and used as a platform for commercial software product demos. It is not necessary to install anything on a hard disk. Due to on-the-fly decompression, the CD can have up to 2 GB of executable software installed on it.

http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Hittade en sida som förklarar hur man installerar Debian på en Latitude X300.

http://www.irvined.co.uk/x300.shtml

Jamen titta! Tack så hemskt mycket! Hoppas jag lyckas nu... ;)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Annars kanske du kan ställa frågab på Dell's supportforum: http://delltalk.us.dell.com/supportforums

Länken som dho gav mej gav mej i sin tur bF2.4 net install. Bootade med den och kommer in i installationsprogrammet. Allt går bra tills den ska installera bassystemet. Den verifierar och extraherar allt, men när den ska installera så blir det fel. Nånting om dbootstrap och att det inte gick att köra chroot på en fil.

Personen som skrivit sidan har lagt över cd:n på en partition och installerat därfrån. Gör det någon skillnad? Om ja, hur pekar man om installationen mot partitionen istället för skivan? Lyckas inte riktigt med det.

Okej, nu har jag lyckats installera ett bassystem. Nästa problem uppstår när jag ska kompilera en drivrutinsmodul för nätverkskortet.

Jag installerade make-paketet gick sedan in i modulens src-katalog och skrev make (precis enligt instruktionerna som följer med). Får följande fel:

Makefile:48: *** Linux kernel source tree not found. Stop.

Vad gör jag för fel? Annars om någon vänlig själ kör linux någonstans med kärnversion 2.2.20-idepci som kan kompilera modulen åt mej? (Antagligen finns det väl ingen som kör den).

Hjälp tack! ;)

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kollat så att du har kernelsåsen och det på samma ställe som makefilen föreslår?

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Har du någon kernelsouce på maskinen? Och var är den isådana fall?

Källkoden för kärnan ska ligger under /usr/src/linux

Ahh, såsen låg ju inte där! *hämtar hem och packar upp*

Nu får jag följande vid make:

In file included from b57um.c:19:
mm.h:303: linux/modversions.h: No such file or directory
In file included from /usr/src/linux/include/linux/resource.h:58,
from /usr/src/linux/include/linux/sched.h:71,
from mm.h:41,
from b57.um.c:19:
/usr/include/asm/resource.h:26: warning: 'RLIM_INFINITY' redefined
/usr/src/linux/include/linux/resource.h:40: warning: this is the location of the previous definition
make: *** [b57um.o] Error 1

Any ideas?

r/ linux/modversions.h ...? den filen hittar jag inte
find / -name modversions.h ger mej 0 träffar.

Jag löste det genom att istället kompilera om kärnan innan jag kompilerade nätverksdrivrutinen för att sedan uppgradera disten. Såg i granntråden att 2.6.0 stable släppts. Ska man köra den istället kanske? (Kompilerade 2.4.23 innan)

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Appropå knoppix så tycker jag personligen att det blir lite väl slött att köra från cd. Men det är en trevlig dist...

OT:

Uppfatta mig inte fel nu, för jag gillar Linux men om man läser igenom denna tråden så förstår man varför många människor fortfarande föredrar microsoftprodukter. ;)

Jon skrev:

Appropå knoppix så tycker jag personligen att det blir lite väl slött att köra från cd. Men det är en trevlig dist...

OT:

Uppfatta mig inte fel nu, för jag gillar Linux men om man läser igenom denna tråden så förstår man varför många människor fortfarande föredrar microsoftprodukter. ;)

Som framgår av tråden så va ju tanken med knoppix bara att använda det som ett verktyg för att installera debian senare ;) Kan tänka mej att det blir drygt att köra knoppix hela tiden. Tanken är väl att, på ett enkelt, sätt demonstrera linux.

Jo visst blir det lite krångligt ibland men det är nog lite av det som gör det roligt också :)

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Visst är det det! :bire

260 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
138 ms — hämta forumlista (db)
120 ms — hämta statistik (db)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)