Hur installerar man en dhcp server i freebsd?
Har precist installerat och fick upp nätverket och kunde pinga maskinen om jag satte fasta ipnummer, men jag vill köra med dhcp. :l
DHCP server i freeBSD
16 svar · 408 visningar · startad av Qimen
Vilken burk är det som ska få sina ip'n med DHCP? FreeBSD-burken? Eller är det den du vill ska agera DHCP-server?
Vill att FreeBSD-burken ska agera som DHCP-server.
*"Unlike the built-in dhclient, your FreeBSD system does not come with DHCP server software. This is because you only need to configure a DHCP server if you want to lease out IP configuration for your own network.
However, there are two ports that allow you to create your own DHCP server. The first is known as WIDE, or Widely Integrated Distributed Environment. As the name suggests, it has been optimized for very large networks, so I won't cover it in this series. The second is from the ISC, or Internet Software Consortium..."*
Tycker det är lite dåligt, iaf jag laddade hem ISC från http://www.isc.org/products/DHCP/
Okej löst första biten. Problemmet nu är "bara" att jag är helt ny på *BSD och har inte en susning om hur jag ska gå till väga för att installera och sätta upp dhcp-servern. Igår när jag installerade FreeBSD fick jag igång båda nätverkskorten och den hittade mitt ip från Telia adsl. Eftersom man måste logga in hos telia innan man kommer åt internet så kan jag inte ladda ned dhcppaketet där :/
Jag försökte logga in med lynx men där är funkar inte javascript så då gick inte det. Men om jag installerar FreeBSD igen, och fixar som jag gjorde igår (jag blev tvungen att ta bort det för att jag skulle komma in på internet, just nu använder jag smoothwall tills vidare). Hur ska jag då sedan installera dhcpservern?
Kan jag kanske lägga filen på en diskett?
Har för mig att man behövde installera något extra för att kunna köra DHCP, något som började på G :)
Var bpf jag tänkte på tror jag, men verkar som om det redan finns med.
The bpf device is already part of the GENERIC kernel that is supplied with FreeBSD, so if you do not have a custom kernel, you should not need to create one in order to get DHCP working.
För mer information http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/network-dhcp.html.
Mjo men det är väl bara dhcp-klienten som är inbygd. Problemet med är att jag måste ta det via diskett om jag ska flytta över någon fil, alternativt om jag sätter ett fast ip på en burk i nätverjet tills vidare.
Om du har skivorna så är chansen hyffsat stor att du har isc-dhcpd där. Inga problem alltså...
Skriv bara /stand/sysinstall, sätt i skivan, bläddra fram till paketen och installera.
Hmm need your help oelbal.
Till en början vill jag bara få nätverket att rulla så att jag kommer åt internet från andra burkar. Det kanske är lättare få det att funka med statiska ip nummer till en början. Jag kan pinga, komma åt användares ftp men inget annat typ. Läste i manualen att man måste lägga till portar för olika ip, dvs sätta upp en gateway och ev. en brandvägg. Då kom första problemet, man ska in och ändra i kernel configfilen, men vad tusan heter den och var ligger den? :o
Sen skulle man efter att ändrat lite filer kunna köra:
natd -redirect_port tcp 192.168.0.2:80 80
Men det funkar inte :l
Antagligen är jag ute på fel väg, vad göra? :(
Dels måste du som sagt sätta upp en gateway, det är inte mer krångligt än att lägga till i rc.conf
gateway_enable="YES"
det finns även en sysctl "knob" som du kan använda men den kommer jag tyvärr inte ihåg i huvudet - men kolla manpagen för sysctl så borde du hitta det där :)
Likväl för natd så bör du ha något liknande i rc.conf:
natd_enable="YES"
natd_interface="ed0" # nätverkskortet som är mot internet
natd_flags="-f /etc/natd.conf"
min /etc/natd.conf ser ut såhär:
dynamic # dynamiskt ip, telia adsl ;)
use_sockets
same_ports # så du i så stor mån som möjligt använder samma portar mot internet fast du sitter bakom en gw..
redirect_port tcp 192.168.0.2:4660-4669 4660-4469 #lite port omdirigerar.. :)
Din kernel fil ligger i /usr/src/sys/i386/conf dock så rekommenderas att läsa kapitlet om att kompilera om kärnan i handboken innan du gör det.. :) Handboken
Likväl rekommenderas dock en firewall och det behöver du dock kompilera om kärnan för.. :)
Finns en bra guide för att få ihop en firewall på https://www.freebsd.se
Tack Gaqzi, ska ta en titt på det senare idag! :)
precis oelbal :)
Dock så behövs endast antingen eller :)
Hmm får det inte att funka :l :(
Vad är det exakt som inte funkar / Vad säger den.. ?
Nätverkskortet utåt får ip av telias dhcp server som den ska. Det andra kortet har 192.168.0.1 och är mot nätverket. Sätter jag statiska ipnummer i nätverket så kan jag pinga mot *BSD burken. Pingar jag 10.0.0.6 på den burken så får jag kontakt, likaså om jag går in på 10.0.0.6 med lynx (har inte X installerat pga datorn e för slö) så kommer jag till telias inloggningssida (kan dock inte logga in pga javascript inte funkar i lynx).
Från någon annan dator på nätverket kommer jag inte åt internet, kan heller inte pinga 10.0.0.6. Ex. på en maskin satte jag ip till 192.168.0.2, gateway till 192.168.0.1 och dns servrar till 10.0.0.1/10.0.0.2. Men då kan jag bara pinga freebsd burken.
Snackade med oelbal på irc och han sa något om att sammanlänkningen mellan korten inte funkar som det ska. Kanske det beror på de urusla korten jag har i den (Realtek-kort :x )?
Eftersom dina övriga datorer i nätverket endast kan pinga nätverkskortet mot lanet, men inte kortet mot internet så tyder det på att routingen mellan korten inte fungerar. Om du har gjort rätt så borde det fungera, rätt skumt...