Jag har kollat diverse manualer för ändring av musens inställningar. Tyvärr finns inte min MX700 med bland några exempel, och den har många fler knappar (7 + scroll) än de flesta andra möss. Hur ska jag bära mig åt för att framåt/bakåtknapparna ska funka?
MX700 i Mandrake 9.1
Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD
9 svar · 493 visningar · startad av Surfaren
säg gärna till ifall du klurar ut det :)
Jovisst var den sidan säkerligen till hjälp. Har du själv nån koll på det där? Det verkar tydligen som att jag ska ändra nåt i filer som jag inte har...
Har du installerat IMWheel? Vad är det för filer som saknas?
När jag körde en imwheel rpm så sa den att allt redan är installerat.
De filer han refererar till som jag inte har är ~/.xinitrc och ~/.imwheelrc.
Jag hade inte alls imwheel. RPMen är knasig. Så jag tänkte bygga den ist... men se det gick inte. Man måste ha nåt som heter xlib-dev eller nåt sånt som inte finns nånstans... ARGH. Ska Linux ha nån chans mot Windows så behövs det nog bättre grejer än så här. Nisse på Manpower kanske inte vill sitta i flera timmar och kompilera paket efter paket för att få sin nya webcam att funka. Då går det faktiskt fortare med Windows. Även om man räknar in crash-tiderna... :OO
dho: tack
har aldrig gett det någon tanke att fixa knapparna på min MX700 men imwheel var ju rätt smärtfritt att installera ( cd /usr/ports/x11/imwheel/ && make install clean distclean ) och sedan lite config filer som skulle ändras..
Jag anser inte att open source kommunityn behöver göra så mycket för att leva upp - problem med dependencies får du överallt - någonsin testat att köra ett vb program utan dll:er och ocx:er ?
Visst i regel får du med alla de sakerna till vb programmen - men inte alltid. Grejen är i den här världen att det är tänkt man ser vad som behövs - varför bundla en massa extra saker som folk kanske redan har - ifall de inte har det så ska det inte vara allt för svårt att dra in det oxå.. :)
Aja detta är mina synpunkter på saker.. :)
Än en gång tack dho
Har skrivit en liten howto om hur man får in alla knapparna tyvärr står det inte hur man bindar dom men det är ju ett senare problem.
http://faq.unix.se/Hur_f�r_jag_alla_knappar_p�_en_MX700_att_fungera
Surfaren skrev:
.....
Ska Linux ha nån chans mot Windows så behövs det nog bättre grejer än så här. Nisse på Manpower kanske inte vill sitta i flera timmar och kompilera paket efter paket för att få sin nya webcam att funka. Då går det faktiskt fortare med Windows. Även om man räknar in crash-tiderna... :OO
Anledningen till att man kör linux tror jag inte beror så mycket på krascher nuförtiden, utan snarare att man vill testa andra alternativ som inte har problem med virus och maskar direkt. Microsoft har en del storebror planerar på gång med Windows också som avskräcker en del. Finns en hel del andra bra fördelar med att köra Linux, men visst det kräver mer av användaren i början än om man kör Windows.
Av dom jag känner som kör Linux som desktop/server så är inte anledningen till att dom bytt att Windows kraschar.