webForumDet fria alternativet

Routing och firewall i FreeBSD

1 svar · 166 visningar · startad av skalet

skaletMedlem sedan nov. 200328 inlägg

Jag tänkte börja med FreeBSD inom några dagar, men först försöker jag kika på lite vad som måste göras efter att jag installerat det och då fastnar jag med frågetecken kring routing i FreeBSD och firewall genom "PF" (Packet Filter).

Om jag endast vill köra en router och inte köra en firewall, måste jag då aktivera antingen pf via /etc/pf.conf eller nat via /etc/nat.conf eller kan jag bara slå på ip-forwarding så det startar upp automatiskt genom att lägga det i sysctl? Och då även förvänta att min syster kan komma åt Internet.

Vet inte riktigt hur det där fungerar, fall antingen pf.conf eller nat.conf är nödvändig för att det ska fungera.

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Varför PF? FreeBSD har redan inbyggt stöd för både ipfw och ipfilter, så någon av dem borde väl vara att föredra istället? Eller vill du inte ha något brandvägg överhuvudtaget, ditt inlägg är lite tvetydigt...

För att slå på routing så lägger du till

net.inet.ip.forwarding=1

i /etc/sysctl.conf

Sen behöver du också ange att burken ska agera gateway, vilket du frågas om i installationen.

Det finns jäkligt mycket annat du kan göra om du vill lägga på flera lager av säkerhet (bl.a. firewallfunktioner). Det är bara att fråga...

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)