AddeladdeMedlem sedan jan. 20012 997 inlägg
Hej
Jag läser en kurs på KTH om Linux och vi har fått en knoppix CD att ha på våra bärbara datorer. Men nyfiken som jag är så har jag installerat Red Hat 9 på en stationär dator på kontoret som stod och skräpa.
Jag har fått Internet och fungera på den men jag skulle vilja få lite fler saker att fungera.
Nätverket består av en Windows 2000 Server och ett antal w2k burkar en skrivare är ansluten till W2k servern.
Jag har installerat en skrivare på Linux burken men den säger att Samba inte kan få kontakt med värddatorn. Vad har jag gjort för fel?
Sedan skulle jag väldigt gärna vilja kunna komma åt filer som finns på windows burkarna och tvärt om. Hur får jag det att fungera?
Kan man ansluta linux burken till Windowsdomänkontrolanten på något sätt? Alltså ansluta till domänen.
Vart ställer jag in en fast ip adress för Linux burken?
Vad kan jag mer göra för skoj för att få linux burken att bli en del av windows nätverket?
Finns det något mailprogram till Linux som kan ansluta till Exchange server?
Många frågor men jag hoppas på att få svar på några i alla fall.
Tack på förhand
dxmMedlem sedan feb. 200359 inlägg
för att ställa in ett ip skriv ifconfig eth1 <ip>
det förustätter att eth1 är ditt interface.
för att sätta en gw.
route add default gw <ip>
för nameserver
echo "nameserver <ip>" > /etc/resolv.conf
de andra frågorna vet jag inte exakt vad du menar.
GaqziMedlem sedan aug. 2002228 inlägg
Sedan skulle jag väldigt gärna vilja kunna komma åt filer som finns på windows burkarna och tvärt om. Hur får jag det att fungera?
Detta fixar du lättast via Samba (och endast vad jag vet ;) )
Jag monterar filsystem från windows burkar såhär:
mount_smbfs //windowsburk/share /mnt/smb
Och för att kunna göra det så har jag installerat Samba.
Ifall det inte funkar kan du likväl testa med mount -t smbfs
Kan man ansluta linux burken till Windowsdomänkontrolanten på något sätt? Alltså ansluta till domänen.
Det finns guider för det här på internet. Sök efter att ansluta en linux burk till en windows 2000 PDC. (Primary Domain Controller)
Vad kan jag mer göra för skoj för att få linux burken att bli en del av windows nätverket?
Du kan ju alltid bomba nätverket med net send ;)
Finns det något mailprogram till Linux som kan ansluta till Exchange server?
Det är lite beroende på, jag vet att Ximian Evolution stödjer Exchange servrar till en viss del - för om jag inte minns fel så är det lite special med Exchange (ovanligt när det gäller microsoft, eh? ). Jag fick dock till det med Evolution på min skola, fick inte tillgång till adressboken dock men det var ju bara att spara den som en textfil och så. :)
Vet själv tyvärr inget om skrivare och linux.. :)
Lycka till och säg gärna hur det går :)