Jo_som_ni_vet_så_körs_de_flesta_pro_warez_server_under_linux_platformar. Frågan är varför inte alla andvänder mellanslag det för att det blir stökigt och ser inte snyggt ut?
Är det något som anses fräckt och coolt som hänger med sen tidigt DOS 90-tal? Eller är det fjortisar som tror de är coola som går i brallan när det släpper.releaser.utan.mellanslag????????
Eller har detta någon äkta praktik funktion.
warez_med_understräck?
15 svar · 662 visningar · startad av Tjarven
Det brukar bli strul med filnamn när man har mellanslag i dem.
muskot skrev:
Tror dig inte där. Menar du att linux på 2000 talet inte kan hantera mellanslag?? Give me a brake.
Kan någon bekräfta?
Tjarven skrev:
muskot skrev:
Tror dig inte där. Menar du att linux på 2000 talet inte kan hantera mellanslag?? Give me a brake.
Kan någon bekräfta?
Jag bekräftar.
Qimen skrev:
Tjarven skrev:
muskot skrev:
Kan någon bekräfta?Jag bekräftar.
Säger du det så. Tycker det är hemskt dåligt att en sån enkel sak ska kunna strula. Antingen har ingen viljat fixa det eller så finns det en allvarlig brist under dessa OS.
Är det bara under FTP trafik/server dessa problem kan uppstå eller över lag med all fil hantering/sändning?
Är förövrigt inte insatt i Linux distar och dess funkation och bara nyfiken och alla dessa duktiga små programerare som utvecklar distarna. Inte imponerad på en sån enkel sak som detta att de inte klarar av verkar det som.
Tror inte de vill ens.
Så vitt jag vet så är det så här med i windows i konsol läge.
En fraga: vad har sjalva Linuxdisten med FTP-demonen att gora?
Muzzafarath skrev:
En fraga: vad har sjalva Linuxdisten med FTP-demonen att gora?
Ingen aning. Vilken demon?
"Problemet" är att de flesta (om inte alla) skal använder mellanslag för att separera argumenten vilket innebär att man måste avkoda eventuella mellanslag i filnamn. Samma sak gäller i Windows (det är bara sättet att avkoda som skiljer mellan skalen i Linux och Windows -- i Linux använder man ofta backslash och i Windows använder man citattecken).
Kort sagt. Linuxskalen kan alltså hantera mellanslag i filnamn. Dock blir det enklare om man slipper.
Robban skrev:
"Problemet" är att de flesta (om inte alla) skal använder mellanslag för att separera argumenten vilket innebär att man måste avkoda eventuella mellanslag i filnamn. Samma sak gäller i Windows (det är bara sättet att avkoda som skiljer mellan skalen i Linux och Windows -- i Linux använder man ofta backslash och i Windows använder man citattecken).
Kort sagt. Linuxskalen kan alltså hantera mellanslag i filnamn. Dock blir det enklare om man slipper.
Tack det låter som en vettig förklaring. Då är saken biff :D
Och så markerar vi tråden med "Svaret accepterat"
Det finns en lista på tecken man "får" använda.....
colione skrev:
Och så markerar vi tråden med "Svaret accepterat"
Tack det hade jag inte koll på alls :D
Robban skrev:
Just skalen är väl rätt kompetenta på att kringgå det där, eftersom alla människor med vett använder tab completion så att man bara behöver skriva några fåtal tecken i filen.
... eftersom alla människor med vett använder tab completion så att man bara behöver skriva några fåtal tecken i filen.
Nu har väl i.o.f.s. inte alla skal tab completion (ksh, csh för att nämna ett par vanliga), men visst är det en praktisk funktion när den finns. :)
Om man tittar på http så blir ju " " inte ett mellanslag utan ett "%20" om jag inte minns fel så var det samma sak för FTP förr i tiden på olika system. En välfungerande standard helt enkelt.