webForumDet fria alternativet

Betala för Redhat ?

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

6 svar · 763 visningar · startad av Jontto

JonttoMedlem sedan okt. 2001125 inlägg

Hej!

Hörde rykten om att redhat skulle lägga ner sin gratis-distribution, stämmer det? Vad har det för konsekvenser såhär för normalanvändare, vågar man installera RH9 eller borde man tänka på ngn annan dist å glömma RH?

Funderade på att installera RH, men....

Tja....tack!

/jontto

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vet inte om rycktet är sant, försöker hitta på deras hemsida.

Dom kommer att sluta med "gratis" versionen och istället satsa på sina server-paket. Tyvärr så verkar det som att dom kommer att sluta att uppdatera dom befintliga gratisversionerna.

Dom har också startat en ny "opensource" projekt/distr.

Detta gör att jag skulle vara mycket tveksam till att installera "gratis" versionen av RH och istället välja en annan dist.

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Jag lämnade RH redan efter 6.0. :p Det här, om det stämmer, är ytterligare ett steg bort från entusiastanvändarna av RH. Men det är kanske det här som linux behöver... :q

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Rogger skrev:

Jag lämnade RH redan efter 6.0. :p

Jag med. Den stabilaste linuxdisten jag kört heter Slackware och med 9:an blev det riktigt enkelt att installera utan att för den sakens skull ha apat efter windows installationsgränssnitt (som RH och Mandrake gjort) :)

F.ö är inte linux = RedHat, även om de stått för en hel del utveckling av system och deras mål har aldrig varit att dela ut allt gratis även om de släppt gratisdistar för att nå en så bred publik som möjligt. Det finns flera andra aktörer och många, många som bidrar till att Linux fortlever utan företag som RH.

JonttoMedlem sedan okt. 2001125 inlägg
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg

Fan.

Nu kanske det vara dags att börja kolla på RH. :bire

/M

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

F.ö är inte linux = RedHat

Helt sant, linux är inte heller Slackware, Debian eller någon annan dist. Linux är kärnen (https://www.kernel.org) och kommer alltid att vara fri.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)