Hej!
Jag har Windows XP installerat och nu vill jag installera Linux på samma hårddisk, fast på en annan partition.
Jag vill kunna välja vilket os som laddas vid uppstart. Helst utan boot-diskett.
Hur gör jag?
4 svar · 377 visningar · startad av jme
Hej!
Jag har Windows XP installerat och nu vill jag installera Linux på samma hårddisk, fast på en annan partition.
Jag vill kunna välja vilket os som laddas vid uppstart. Helst utan boot-diskett.
Hur gör jag?
Det sköter sig själv. Linux smaskar in LILO. Så kör in XP först.
jag har det på följande sätt:
Partition 1: NTFS(WinXP)
Status: active(vad det nu betyder, så säger PartitionMagic 8.0)
primary
Partition 2: Linux ext2 /
Status: none
primary
Partition 3: Linux Swap
Status: none
primary
Med denna konfiguration så installerade jag RH 7 och det verkade fungera. Skapade en boot-diskett under installationsprogrammet. När jag sedan startar om datorn så börjar den ladda in Linux...efter ett tag syns "Error 0x00" eller liknande.
Testade med att starta om datorn utan disketten och då gick bootades Win XP.
Ska man lägga till några rader i boot.ini filen under Win XP? Nån sökväg där man kan hitta ett annat os?
Tillbaks till denna tråd...
Jag har ännu inte fått min multiboot(Windows XP + RedHat 9 Linux) att fungera som jag vill.
När jag startar datorn så startas WinXP automatiskt.
Om jag använder en linux boot disc(som jag skapade vid installationen) så kan jag starta RH) Linux.
Nu kan man ju tyckat att jag har ett fungerande system, men jag vill inte boota linux från disketten, utan från LILO, GRUB eller nån annan bootloader.
Vid installationen av Linux så valde jag att inte skriva bootloadern till MBR utan till "first sector of boot partition".
Vad jag kan läsa i manualen är att ifall jag inte skriver till MBR då måste jag på nåt sätt göra Linux bootloader synlig till t ex WinXP:s boot loader. Har jag rätt?
Så här ser min partition-tabell ut:
/dev/hdc1 * 1 650 5221093+ 7 HPFS/NTFS
/dev/hdc2 651 663 104422+ 83 Linux
/dev/hdc3 664 1364 5630782+ 83 Linux
/dev/hdc4 1365 9964 69079500 f Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hdc5 1365 4424 24579418+ 83 Linux
/dev/hdc6 4425 5077 5245191 83 Linux
/dev/hdc7 5078 5730 5245191 83 Linux
/dev/hdc8 5731 5796 530113+ 82 Linux swap
Vågar jag installera LILO/GRUB på mbr rakt av eller skall jag göra några ändingar i WinXP:s boot.ini fil?
Skulle vara jätteglad för lite hjälp. Har nu installerat om systemen några gånger. :e och vill (helst)inte göra om det igen.
Nu löste jag det! Jublar! :birp
Lösningen var helt enkelt att lägga till några rader i c:\boot.ini under Windows XP samt att kopiera en fil till c:\.
OBS! Jag tror det finns ett liknande program till Windows som gör samma sak - tror det var bootpart.
där hdc2 relaterar till partitionen där du har /boot (har du allt på en partition så skriver du den.
starta om datorn i WinXP
kopiera filen a:\boot.lnx till c:\
öppna filen c:\boot.ini och lägg till följande på en ny rad efter allt annat som redan står där
c:\boot.lnx="linux"
spara filen och starta om datorn. Du skall då se en boot-meny där du kan välja mellan att boota WinXP eller "linux". För att boota linux sä väljer du självklart "linux". Efter det kommer du antingen till LILO eller GRUB, beroende på vilken bootloader du installerade i Linux.
Värt att nämna är att jag skapade en liten /boot partition på ca 100 MB (stod nånstans att den inte behöver vara större än 64MB). Denna partition skapade jag pga nån 1023-cylinder boundary. Vid installationen av Linux så varnade installationsprogrammet att att den nuvarande konfigurationen kanske inte är bootbar utan boot-disc, då jag ännu inte hade en /boot partition.
Jag antar att Windows 2000 använder sig utav boot.ini också.