Hej!
Har, som många andra, blivit mer och mer nyfiken på Linux... Dess rykte om stabilitet, säkerhet och möjligheter är faktorer som mig som egen företagare eftersöks (både för eget och våra kunders bruk/behov). Pga. att man har lite tid att fördjupa sig i detta (antagligen även en prioriteringsfråga) så blir det svårt att "snöa" in i djungeln om olika linuxlösningar.
Det finns flera hundra olika Linuxversioner med alla sine egna för- och nackdelar samtidigt som det finns en uppsjö av "smarta" lösningar som kombinerar Windows och Linux. Säga vad man vill om Microsoft (MS) så har de utvecklat program som både vi själva och våra kunder använder och som uppenbarligen fungerar TIILFREDSSTÄLLANDE.
Vi vill därför inte ge upp windowsanvändadet helt men är självklart öppna för alternativ och alltid på jakt att förbättras.
Jag vill därför fråga om någon av er kan förklara för mig "enkelt" de mest övergripande för- och nackdelarna mellan att använda "riktiga" linuxversioner kontra "smarta" lösningar som VMWare, Lindows och Samba (Dock "medveten" om att VMWare gör det möjligt att använda 2 olika OS genom "Virtual Machine". Att "Lindows" är ett "eget" OS och att Samba är en "filhanterare" eller har jag fel?=)
Vilka Linuxversioner kvalar in under användarvänligt, säkert, grafiskt GUI (gärna "snyggt"=), många möjligheter, logiskt, relativt enkelt att installera och framförallt som gärna går att applicera både som server (fil/applikation) och workstations.
Nu kommer ni antagligen säga... "Det beror på vad du ska ha det till..." och det förstår jag... men eftersom tanken är att vi ska fördjupa oss i detta även för våra kunders skull så är det svårt att ge ett fast scenario då alla kunders förutsättningar ser annorlunda ut.
Kan dock ge er ett exempel:
1 st server - ftp/fil, application, test för websidor (webserver, ej konstant)
1 st laptop - office/mail etc. (sälj)
1 st workstation - office/mail, viss development (design/kod)
1 st workstation - kod
1 st workstation - grafik
Behövs fler datorer så att de delar på ovanstående börda? Funkar det med bara en? Vilka specs. ska den ha isf?? Räcker en xeon 2.4 Ghz, 512 minne, Scsi/Ide?? Raid??
Väntar tills ni svarar med mer info... så jag inte sitter här i onödan...
Letar alltså någon Linuxkunnig (gärna windows oxå) som kan "introducera" inledningsvis mig men kan även leda till "utbildning" av fler personer (mina anställda). Vänligen kontakta mig för detaljer. Vill dock ha svar på mina ovanstående frågor HÄR!
Tack!
MVH
ShoGun