trexterMedlem sedan mars 20021 424 inlägg
1. Vilken av dessa filer kan jag skapa en start-CD av?
ftp://ftp.quicknet.nl/pub/Linux/ftp.redhat.com/9/en/iso/i386/
Vilka filer måste jag ladda ner för att kunna installera ett komplett operativsystem?
2. Om jag har, låt oss säga, redhat1.iso - hur ska jag då kunna skapa en start-CD av denna fil. Jag måste väl först packa upp filerna med t ex WinISO och sedan på något sätt göra så att CD:n "startar" sig själv (innan jag bränner den), om ni förstår hur jag menar (som med en Windows-start-CD). Hur gör jag detta?
:)
CoperMedlem sedan mars 2002349 inlägg
du ska ha alla dom börjar med namnet. shrike-i386-disc*.iso
Du kan bärna dom direct med NERO om du nu har det. CD 1 blir boot bara om du gör det på rätt sätt.
Okay! :)
Coper skrev:
bara om du gör det på rätt sätt.
Vilket är rätt sätt då? ;)
Sedan undrar jag en sak till...
Jag har (förutom en primär NTFS-partition med winXP och en logisk NTFS-partition) med PartitionMagic skapat en primär Linux Ext2-partition.
Denna är dock inte satt till aktivt läge då jag ännu inte bränt redhat. ;)
När jag sedan ställer om denna partition, till aktivt läge, kommer
NTFS-partitionen med Windows fortsätta att vara aktiv?
Går det bra att ha två aktiva partitioner?
Meningen är att jag med Partition Magic Boot Loader ska kunna välja vilket OS jag vill köra, alltså: vilken av de aktiva partitionerna jag vill använda. Tror ni att det kommer fungera? :OO
Sedan undrar jag också om Ext2 är rätt typ av filsystem för Linux Red Hat. Det var nämligen det systemet som Partition Magic föreslog.
Red Hat Installerat!
Jag har lyckats installera Red Hat och använder OS:ets "grub" / "gruber" eller vad det nu heter för att vid uppstart välja om jag vill köra Windows eller Linux. Men det är ett problem...
Vid installationen kunde jag aldrig få musen att fungera. Sedan var jag inne i Red Hat och bytte typ av mus och efter omstart fungerar varken musen eller tangentbordet. :o :q
Kan jag på något sätt ändra i någon inställning för att få igång åtiminstone tangentbordet?
Med Start-CD:n verkar jag bara kunna installera om OS:et vilket jag helst inte vill.
Med startdisketten verkar jag inte komma någonstans...
Men man kanske kan köra något kommande genom "grub" för att detektera om tangentbordet?
Eller: Är det hopplöst kört? Måste jag installera om?