webForumDet fria alternativet

"Linux Mentor" sökes!!

7 svar · 377 visningar · startad av Biohaz66

Biohaz66Medlem sedan mars 200248 inlägg

Har precis installerat RH 9.0 på min burk där det tidigare låt Win 2000 adv. server som fungerade som http- och mailserver (Mdeamon).

Nu har jag istället på grund av dåligt samvete för licenser installerat RH 9.0 och sitter och försöker få igång allt igen. Webbserver har jag fått upp eftersom det inte var någon direkt skillnad från apache i Win, men mailservern (Sendmail) har jag dessvärre lite mer problem att förstå mig på hur jag skall fixa.

Sitter och läser manualer och sliter mig i mitt korta hår men jag lyckas inte sådär väldigt bra.... Det värsta är att jag är utan mail.... :(

Så, finns det någon snäll och hjälpsam "linuxare" som skulle kunna vara ett frågeplank för mig och kanske tipsa om några bra sidor för detta...?

Bjuder på en öl i så fall!!! :birp

CoperMedlem sedan mars 2002554 inlägg

hmm sundvall tror inte jag är där så ofta men om jag kommer dit så får du gärna bjuda på en öl, så ställ bara lite frågor här så ska vi se om vi kan lösa dom.

Glöm inte att google är din bästa vän. :)
https://www.google.com/linux

sen har du ju irc
linux.se@quakenet.org
linux@freenode.net
unix.se@freenode.net

Låter bra det! Och ölen finns i kylen när du kommer förbi!!

Kan nämn att jag har bytt från Sendmail till Postfix...fråga mig inte varför....

Förutsättningar/fråga:

Linux RH 9, ADSL, domän "domän.com" via no-ip.com

1.) Hur skall jag ställa in domän och hostname på burken? Jag har petat lite i /etc/hosts men vet inte riktigt vad jag skall skriva..

Detta känns som det mest grundläggande för att jag överhuvud taget skall kunna börja labba med mailserver....

Webbserver fick jag däremot igång direkt....

Så....jag springer iväg och köper en massa öl så hjälper ni mig med frågorna...OK??

I din /etc/hosts ska det se ut följande.

127.0.0.1                       localhost
127.0.0.1                       domän.com

<extärnt ip>                   domän.com

Ok, men kruxet är ju att jag har ett dynamiskt IP.... No-IP sköter ju min IP och ser till så att dom pekar på mitt uppdaterade hela tiden...

Så...då kan jag väl inte skriva in det IP nummer som jag har tilldelats för den aktuella anslutningen..??

Jag har läst på vissa ställen att man har skrivit in sitt "interna" ip-nummer för nätverket där...alltså..192.168.0.154 t.ex...

Glömde att skriva i förutsättningarna att jag sitter bakom en D-Link 604 router, men har öppnat upp så att det skall funka. Funkade iaf tidigare med mailserver i Win2k Adv....

okej då ska du ha ditt intärna ip

En annan grej....

Vilken eller vilka tjänster skall jag starta om när jag gör ändringar..??

beror på vad du gör för ändringar, dessa tror jag inte du behöver starta om något, möjligt vis mozilla har jag behövd starta om när ajg ahr ändrat i min host fil.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)