webForumDet fria alternativet

Köra unstable server?

8 svar · 304 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag kör nu debian på min server, stable version, men ska relativt snart installera om allting och funderade då på att kanske köra unstable istället. För att snabbare få tag i nya paket, t.ex. senare versioner av php m.fl.
Hur fungerar det att köra unstable som server? Det är ingen kritisk server men den kör web, mail, ssh, ftp osv. Jag har hört från ett håll att det ska gå bra att köra unstable som server.
Så, är det att rekommendera eller inte?

sebbzMedlem sedan juli 2000297 inlägg

Det är klart att det går bra, men du är inte 100% garderad mot problem, eftersom det inte är stable :p . Vill du vara säker på att ha ett stabilt system ska du alltså köra stable - men det funkar givetvis med unstable också.

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Inte att rekommendera, ett paket kan slå ut en hel funktion. Så mitt råd är att kompilera själv!

Razofish skrev:

Så mitt råd är att kompilera själv!

Eller kör stable?
Jag älskar nämligen pakethanteraren. Slippa hålla på krångla ;)

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Jag tycker det är helt onödigt att kompilera själv när det finns paket. Paketen är ju redan optimerade.. lär inte bli bättre om man gör det själv.
Vad skulle man vinna på att kompilera själv?

Kör du automatiska uppdateringar kan det vara vettigt att köra stable, annars funkar unstable bra.

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Nä, vill man köra allt "extremt" gammalt så är paketen i Woody helt OK :)

Det lutar åt att vi provar köra unstable debian. Inget ska väl uppdateras automagiskt iaf.

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Största förlusten med att köra unstable äratt du inte längre får säkerhetsuppdateringar från security.debian.org, annars är det bara att tuta & köra.
Bleeding edge (nåja...) och världens bästa pakethanterare!

GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg

annars är -STABLE branchen utav FreeBSD väldigt uppdaterad med nya program osv.. :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)