webForumDet fria alternativet

Internet via Nokia 6310i

3 svar · 287 visningar · startad av SDCd

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Tänkte jag skulle fixa till en internetanslutning via GPRS och använda min 6310i tillsammans med min G4 PowerBook 15" när jag åker till Portugal i slutet av månaden.
Innan jag gör en massa inköp av diverse kablar eller andra felaktiga tillbehör tänkte jag att man skulle gå igenom behoven. Vad behöver jag för att få detta att fungera på smärtfriast sätt?
Är det så att en blåtandsadapter är den fiffigaste vägen att gå?
jag tittade i systeminställningar under modem och fann bara infraröda modemtyper av märket Nokia. Betyder detta att jag inte kan använda telefonen som modem om jag vill köra med en USB kabel?

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jättebra fråga, har faktiskt ingen aning! Datorn har ju ett inbyggt modem, så det är ju tricket att få modemet att prata med din telefon isåfall.

Har hittat en variant nu.
programmet PhonemanagerX, finns på versiontracker.
Detta program stöder både kabel och Bluetooth för 6310i.
Problemet med kabel är att man måste använda sig av Nokias orginalkabel (DLR-3P) vilken har en RS232 kontakt. För att komma runt detta måste även en adapter från Keyspan inhandlas. Denna omvandlar till USB kontakt.
Detta inköp blir förmodligen dyrare än en Bluetooth adapter som kostar 499 kr på Computercity.
Tyvärr är denna Bluetooth adapter en utstickande grej från USBporten, och jag hatar utstickande saker från min laptop...
Varför finns inget PCMCIAkort med Bluetooth till Powerbook? Grrr

Nu funkar det smärtfritt. Skickar SMS från adressboken, får upp information om vem som ringer, kan svara via datorn eller lämna telefonsvararmeddelande elller svara med SMS. Sweeeeet... :)

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)