papaCMedlem sedan apr. 20039 inlägg Hej!
Jag har användt MacOSX sedan starten och detta har ökat nyfikenheten på Linux. Skall installera på ett blivande hemmabygge och har ett par frågor som det säkert finns fleraa svar på;-)
Vad skall man bygga på för att få best och smidigast stöd för en Linux installation? AMD eller P4?
Lämplig dist att börja med?
Om jag nu skall bygga nytt, skall jag stsa på SATA eller fortsätt med ATA?
Tacksam för tips, bygget börjar i veckan. Hoppas jag.
Lev väl
/christian
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Tror itne det spelar så stor roll vilken cpu du tar. Jag hade tagit AMD då jag gillar dem. Ska du bygga helt nytt tycker jag du ska satsa på SATA helt klart.
En lämplig dist, Red hat kanske?
papaCMedlem sedan apr. 20039 inlägg Ungefär så som jag resonerat. Har dock hört av viss att P4 var att föredra pga bättre hårdvarustöd.
Tipsa gärna mer. Känns som om jag har en spännande tid framför mig.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Processorn spelar mindre roll, värre kan det vara med vilket chipset man har på moderkortet. Dock har jag för dålig koll på Linux för att säga om något särskilt chipset fungerar bättre eller sämre än något annat.
Gällande SATA eller PATA skulle jag satsa på det som är billigast, såvida du inte avskyr flatkablar. I dagsläget vinner du ingen prestanda på att välja SATA (om du nu inte väljer WD Raptor, men det har snarare att göra med rotationshastighet än SATA). Känns också som att SATA kan vara ytterligare en krångelfaktor (säger dock inte att det fungerar dåligt under Linux).
Dessutom ger Seagate (vet inte hur det står till med andra tillverkare) sämre garantier på sina SATA-diskar jämfört med motsvarande PATA:
Barracuda 7200.7, 8 MB cache, SATA - 1 års garanti
Barracuda 7200.7, 8 MB cache, PATA - 3 års garanti
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Ett tips, har du använt OSX så lär du nog känna dig mer hemma i brödrasystemen Free/Net/OpenBSD. Absolut inte linux, men kompetent, ja! :)
papaCMedlem sedan apr. 20039 inlägg Det tål att tänkas på med Free/Net/OpenBSD. Tänkte dock börja med Linux. Är liksom mentalt förberedd på det just nu. Men eftersom jag har blivit tilldelad en hel del fritid så kommer jag garanter dit också vad det lider. Det är inte lätt att vara nyfiken, men roligt;-)
Det nämndes tidigare att vissa chip var att föredra för Linux. Har så gott som bestämt att det blir ett AMD bygge. Vad är rekommenderat då?
Kommer nog att satsa på SATA med tanke på att de nya Apple maskinerna kör på det och att när utvecklingen är framme kan man ta del av prestandan.
Fortsätt gärna med mer tips, jag tackar så mycket för det som hittills kommit.
/christian
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Sasta på en barracuda hdd, stabila som tusan och låter nästan inget.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Det nämndes tidigare att vissa chip var att föredra för Linux.
När jag letade moderkort avråddes jag från att köpa kort med VIA-chip (p.g.a. att de var instablia) utan köra med NVIDIA nForce i stället. Gäller oavsett OS. Vet inte om det rådet gäller längre dock. KAn ju tänkas att VIA skärpt till sig.
Blev f.ö. AMD:s egna chipset för min del (eftersom det bara är AMD somm tillverkar chipset som stödjer SMP).