webForumDet fria alternativet

Två HD, två OS?

macOSur Mac OS, Unix, Linux & BSD

3 svar · 248 visningar · startad av Galadriel

GaladrielMedlem sedan feb. 2003105 inlägg

Jag har två HD, en 40 GB där jag kör WinXP och en 80 GB som används till film och musik. Nu har jag tänkt att installera Linux. Om jag nu vill behålla WinXP så har jag kommit fram till att jag har två alt.

1. Installera Linux på samma hårddisk som WinXP (sk dual boot?). Jag måste då starta om datorn för att byta OS (och även anv. startdiskett?).
  2. Installera Linux på min andra hårddisk.

Ang. 2, måste den andra HD vara tom, eller kan jag installera Linux på den men ha kvar alla mina MP3 mm? Filformatet på min andra HD är NTSR (ni vet vad jag menar) eller FAT.

GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg

du kan ju alltid använda något program som t ex Partition magic och ge linux några gb att husera på.
Vilket är det bästa sättet, vissa linuxdistar (SuSe tror jag bla.) låter dig installera på windowspartitionen men det är nog inte att föredra.. :)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

En del moderkort har BIOS som medger att du väljer vilken hårddisk som skall vara bootbar! Det skulle lösa dina funderingar. Kolla Bios.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

En bootloader (Lilo eller Grub t.ex.) på första disken kan boota ett OS på den andra disken. Det är inget problem. Dock kommer man inte ifrån att boota om systemet när man skall byta OS. Där är det ingen skillnad om Linux ligger på första eller andra disken. Man kan inte köra bägge samtidigt (om man inte använder VMWare eller motsvarande).

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.94fcd635
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)