webForumDet fria alternativet

Problem med vnc å GLX

1 svar · 169 visningar · startad av toff

toffMedlem sedan sep. 2003167 inlägg

Hej

Nu ska jag försöka beskiriva mitt problem så "bare with me"...

Jag har 2 datorer här (en med windows XP och en med Mandrake Linux 9.1), men bara en skärm, ett tbord och en mus. För att slippa flytta skärmen å allt hela tiden, tänkte jag lösa det genom att fjärrstyra linux-burken via windows-burken.

Kollade upp lite och fick tips om ett program som heter VNC. Sagt som gjort tankade jag hem vnc till windows-burken, men eftersom linux-burken redan hade nåt som verkade vara VNC så lät jag det vara som det va där. Tror att servern heter x0erfa.-nånting... den heter även rfbdrake... är osäker på vad som är vad (är ganska ny på linux).

Glad blev jag när det fungerade, dvs jag fick upp skrivbordet från linux-burken på windows-burken. Jag kunde köra program som t.ex. Opera å sånt, nackdelen var att det laggade något oerhört...

Då tankade vi även ner vnc 3.3.7 till linux-burken... å installerade den. Därefter körde vi vncserver ist. Det gick mycket mycket snabbare, allt flöt som om man satt direkt vi linux-burken.. Nu har det dock dykt upp nya problem... När man försöker köra opera eller nåt spel eller nåt överhuvudtaget (förutom vissa program som mozilla), så får man felmeddelandet "Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0"." flertal gånger, å sen står det även "Xlib: extension "RENDER" missing on display ":0.0"." följt av "Segmentation fault (core dumped)"...

Å då stängs det man försöker köra ner (t.ex. opera)...

Vi har installerat den nyaste nvidia-drivisen, å allt fungerar ju när man sitter direkt på burken... å via det andra vnc-server-programmet... men inte via det nyinstallerade vnc 3.3.7.

Snälla, kan någon hjälpa mig, är ju trist att inte kunna köra några pogram jue.. :(

/mvh, Christofer

toffMedlem sedan sep. 2003167 inlägg

Har nu pratat med min bror, vilket jag borde gjort innan, men iaf... han säger att det verkar som den server-applikationen som jag senast laddade hem (vnc 3.3.7) fungerar så att den gör en skapar en virtuell desktop å kör hit den, till windows-burken. Tillskillnad från rfbdrake, som "skickar" en kopia till windowsburken, å därmed fungerande 3d-acceleration iom att den även körs på linux-burken.

Då har vi ett nytt problem, vill hitta en lösning likt vnc (där man får hela desktopen på från linux-burken till windows-burken), som inte laggar så å även kan hantera program som använder 3d.

Någon som har något förslag?

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)