webForumDet fria alternativet

Installera Red Hat 9

17 svar · 498 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag behöver hjääääälp!

Försöker installera linux, har gjort ett flertal försök, men linux verkar inte gilla min skärm, eller om det är grafikkortet ...för jag fick nämligen igång det innan jag köpte nytt g-kort och ny skärm.

När jag installerar RH9 går allt ganska smidigt, bara det att RedHat inte känner igen min skärm så jag får välja "Unknown monitor" och ställa in frekvenserna själv, som ska vara Horisontal 48 och Vertikal 60.

När installationen är klar och jag startar om så blir det myrornas krig på skärmen - fast i en lila-svart och rutig skepnad. :(

Om jag skulle köra utan X, så skulle det fungera, men jag kan inte linux och kan inte tänka mig sitta utan ett GUI på datorn :(

Någon som har en ide?

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

En början kan ju vara att skriva vilken skärm och grafikkort du har. :)

Grafikkort: GeForce4 MX460

Skärm: Samsung SyncMaster 152T, TFT med digital anslutning.

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Är du säker på att infon om skärmen du skriver in är rätt?

Det ser ut som om nått av den infon är fel.
Testa med en defualt skärm så att säga.

Defaultvärdena är:
Hsync: 31.5-37.9
Vsync: 50-70

men de funkar inte.

Gissade mig lite till:
Hsync: 46.5-52.9
Vsync: 50-70

men det blir samma som bilden, i inlägget ovan.

Värdena H:48kHz och V:60Hz är hämtade direkt från skärmens info. upplösningen är 1024x768. Polarisation: PP

Det kan tilläggas att skärmen bara blir svart om jag väljer grafisk installation, så jag får köra med "linux text".

Nån som kan detta eller måste man vänta på nästa version av Red Hat ? :(

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Inte mycket till hjälp kanske, men har du letat efter din hårdvara hos Red Hat?

...hittar ingenting från Samsung där, men vet att RH har stöd för andra skärmar från Samsung. :(

Jag testade att installera RH9 på en gammal PII:a fast med min "nya" skärm, och det gick bra, så jag misstänker att det är mitt grafikkort som spökar, eller vad tror ni?

Jag laddade ner de senaste drivrutinera från nvidias hemsida. Installerade RH9 utan X. Sen mountade jag cd:n med "mount /mnt/cdrom1" och ställde mig sen i katalogen med "cd /mnt/cdrom1" och kunde "se" drivrutinen med "ls" så då provade jag att skriva, enligt nvidias installationsanvisningar, "sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-4496-pkg2.run" och ett program startade, men fick ett felmeddelande:

ERROR: Unable to find the system utility 'ld' ; please make sure you have the package 'binutils' installed. If you do have binutils installed, then please check that 'ld' is in your PATH.

...öh? vad ska jag göra? nån som kan detta?

hmm, har sökt lite och tror nu att 'ld' har något med gcc och programutveckling att göra, tror ni att det skulle gå bättre om jag installerade några såna grejer också, för nu har jag bara det jag måste ha, installerat...

Hur lägger jag till program i efterhand från installations-cd:na i RH? ...visst finns det nåt sånt kommando!?

erciz skrev:

Hur lägger jag till program i efterhand från installations-cd:na i RH? ...visst finns det nåt sånt kommando!?

Frågan kvarstår. Men det räckte med kommandot rpm för att installera binutils... fick fråga mig fram en massa i plugget bland kunnigt folk som tur var eftersom jag inte fick nå svar här :(

Men nu lär jag ju installera X. Och testade med samma kommando, men fick en massa fel, för det behövdes en massa andra filer också. Så finns det inget kommando för att installera ett HELT program, som man gör i RH9:s installationsprogram?

...hoppas på bättre hjälp här på wF nu ;) ...känns som det är betydligt lättare att få hjälp inom webprogrammering här :( men vill ju inte svika wF bara för att försöka mig på Linux...

Frågan kvarstår. Men det räckte med kommandot rpm för att installera binutils... fick fråga mig fram en massa i plugget bland kunnigt folk som tur var eftersom jag inte fick nå svar här :(

Folk här kanske förutsätter att man läst manualen innan man frågar? För har du installerat RedHat och inte vet vad rpm är -- då har du knappast läst manualen, eller hur?

Hade du läst manualen så hade du även hittat svaret på nästa fråga (antar att du menar installera en HEL grupp av program, för om man vill installera ett helt program gör använder man rpm, som du redan upptäckt):

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/custom-guide/ch-graphical-rpm.html

Du kan inte begära att folk här skall sitta och svara på saker som står i manualen, gång på gång. Närvaron här är frivillig, och man svarar på frågor av eget intresse. Att svara på FAQ:s tröttnar man snabbt på (tycker jag i.a.f.), och alltså låter man bli. :)

Robban skrev:

Folk här kanske förutsätter att man läst manualen innan man frågar? För har du installerat RedHat och inte vet vad rpm är -- då har du knappast läst manualen, eller hur?

Hade läst installationsmanualen ett antal ggr men inte den där manualen... tror inte att det stog nåt om rpm där (inst.man), men har lärt mig det nu iaf, försökte också med lite böcker, och hittade det efter lite letande.

Men jag har fortfarande inte lyckats installera X så jag behöver hjälp, främs med att installera ett helt program eller en grupp som man kanske säger här...

Robban>> Den sida du hänvisar till som handlar om att lägga till programgrupper, men förutsätter att man har X installerat, om jag har förstått det rätt... eller?

Har installerat X nu. Bootade om från installations-cd:n och valde upgrade, men tycker det borde finnas något enklare sätt, eller?

Efter att jag installerat X så fick jag följande fel när jag skrev "startx":

(EE) Unable to locate/open config file
(EE) Error from xf86HandleConfigFile()

Fatal server error:
no screens found

...

XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.

Vad kan jag göra?

Har du konfigurerat X med redhat-config-xfree86 som det står i manualen?

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/ref-guide/ch-x.html
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/getting-started-guide/s1-video.html

Den sida du hänvisar till som handlar om att lägga till programgrupper, men förutsätter att man har X installerat, om jag har förstått det rätt... eller?

Det är ett X-baserat verktyg, ja. Uppfattade inte att det var X du ville ha installerat, utan trodde det rörde sig om utvecklarpaketen.

tack Robban ska kika mer på det.

Har en liten fundering.

Testade att Installera RH9 på en gammal PII fast med samma skärm som "problemdatorn" och då hittas grafikortet, och skärmen som "DDC Probed - SyncMaster" vilket är helt rätt och installationen går lysande bra inkl. X mm.

När jag installerar på den betydligt nyare "problemdatorn" hittas grafikkortet men inte skärmen, den blir "Unknown Monitor"... och sen när jag ställer in manuellt så får jag ta "Unknown Monitor" och ställa in Hsync och Vsync manuellt, men jag kan där inte välja "DDC Probed" eller liknande...

Något skumt med detta? Kan jag dra nytta av inställningar eller liknande som den fungerande datorn har?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

För att detektera skärmen bör rimligtvis grafikkortet installerats ordentligt först. Men å andra sidan undrar jag om du verkligen behöver en detektering då det brukar funka utmärkt att lirka fram de rätta inställningarna manuellt. Då du har rpm-systemet så är det rekommenderat att man i första hand använder det än att kompilera in 'torrbollar' (tar balls), eftersom det blir lättare att hålla reda på sina installationer.

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Testa med att installera Nvidia Detonator för att få ordning på grafikkortet.

Razofish skrev:

Testa med att installera Nvidia Detonator

Är det inte det jag har då? Det är väl de vanliga drivrutinerna som man laddar ner från Nvidias hemsida!? eller?

drivrutinsidan:
http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_1.0-4496.html

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)