depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg Sitter och administrerar min dator via diverse portar på 56K-modem.
Servern har fast lina + brandvägg.
Undrar nu om det finns något program som kan öppna brandväggen helt för mitt dynamiska ipnummer som jag får via 56K-modemet.
Lämpligen så kan man skriva in ipadressen genom att logga in på en websida eller liknande.
Sen ska man kunna logga ut också, då ska ipnummret tas bort ur brandväggen.
Går detta?
Eller ska man köra VPN till detta?
Är det bara du som ringer upp burken med modem?
depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg
greyhound skrev:
Är det bara du som ringer upp burken med modem?
Ja, eller jag ringer upp till internet via modem och sen går jag via internet in på burken.
Jaha..
Då blir det lite svårare...
Men du kan ju göra så att du har en webbsida du loggar in på då uppdaterar den brandväggs reglerna.
Detta kan du göra med Shorewall ett mycket bra script för att göra regler till iptables.
depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg
greyhound skrev:
Jaha..
Då blir det lite svårare...
Men du kan ju göra så att du har en webbsida du loggar in på då uppdaterar den brandväggs reglerna.
Detta kan du göra med Shorewall ett mycket bra script för att göra regler till iptables.
Varför blir det svårare? :l :x
Hade du ringt upp till brandväggen med modem så hade det inte varit något problem... men när du har dynamisk ip från en modempol hos en ISP så är det högsta säkerhet att göra så du måste logga in på en webbserver som sedan lägger till regler i brandväggen.
Eller så öppnar du permanent för vissa ips...
Men VPN kan ju va en bra ide också men du måste ju endå öppna portar.
depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg hur skulle en iptables-rad se ut för att öppna brandväggens alla spärrar för ipadressen 0.0.0.0 till exempel
samt kunna stänga den..
Så skriver jag ett php-script för att lösa det.
Sorry jag kan inte hjälpa dig med det.