webForumDet fria alternativet

Installera Linux och Win XP på samma disk

7 svar · 333 visningar · startad av Känning

KänningMedlem sedan jan. 2003252 inlägg

Hej

1. Jag har en burk med Win XP idag. Jag blir galen på den då den bara "fittar" hela tiden. Jag vill byta till Linux men tjejen vägrar så klart. Nu tänkte jag lägga in allt från början, dvs formatera om datorn och sedan lägga in Win XP och sedan Red Hat. Vad behöver jag tänka på?

2. Jag har en 120 GB hårddisk. Är det bara att när jag formaterar lägga 60 GB till WXP (om det är så mkt som jag ska ha för WXP) och sedan låta resten vara så hittar Red Hat detta när jag försöker installera det?

3. Kan jag komma åt filerna som jag har under WXP när jag kör Red Hat? Typ mp3 och filmer?

/Johan

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: Installera Linux och Win XP på samma disk

Känning skrev:

1. Jag har en burk med Win XP idag. Jag blir galen på den då den bara "fittar" hela tiden. Jag vill byta till Linux men tjejen vägrar så klart. Nu tänkte jag lägga in allt från början, dvs formatera om datorn och sedan lägga in Win XP och sedan Red Hat. Vad behöver jag tänka på?

Först installerar du XP därefter Linux, då hittar RH instalationen att du har XP på maskinen och lägger in så att du kan välja XP eller Linux när du startar datorn.

Känning skrev:

2. Jag har en 120 GB hårddisk. Är det bara att när jag formaterar lägga 60 GB till WXP (om det är så mkt som jag ska ha för WXP) och sedan låta resten vara så hittar Red Hat detta när jag försöker installera det?

Ja, låt resten vara opartitionerat.

Känning skrev:

3. Kan jag komma åt filerna som jag har under WXP när jag kör Red Hat? Typ mp3 och filmer?

Ja.

KänningMedlem sedan jan. 2003252 inlägg

OK, tackar!

Försöker och återkommer om det uppstår mer problem.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Re: Installera Linux och Win XP på samma disk

Känning skrev:

/Johan

Alt. 1:

Nej!

Om du installerar XP på en partition som är formaterad med NTFS så måste du använda en modul (driver) i Linux vars stöd för NTFS är minst sagt lamt, det finns en stor risk att du kan förstöra din XP partition om du försöker att skriva eller tom att läsa den från Linux (lässtödet är sådär, skrivstödet är uruselt och farligt)

Alt. 2:

Ja!

Om du installerar XP på en FAT32 partition så går det utmärkt, alla Linux distar har ett mycket bra stöd för att läsa och skriva på en partition som är formaterad med FAT/FAT32.

LÖSNING: Alt. 2

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Har inte hört att det skulle vara något större problem med lässtödet i ntfs-modulen. Och lässtöd är ju allt han behöver.

Nu finns det dessutom en ny modul (ingår i 2.5, och finns backportad till 2.4) med bättre lässtöd (skrivstödet inte klart än, tydligen)

http://linux-ntfs.sourceforge.net/status.html

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Hur kan egentligen NTFS-partitionen förstöras när man läser ifrån den? Är det för att Last Accessed-egenskapen ändras? I så fall är det väl bara att låta bli att ändra den om drivrutinen inte klarar av det? Är det något mer som måste ändras vid läsning?

Att välja FAT32 istället för NTFS är komplett vansinnigt. NTFS är betydligt bättre för stora partitioner och erbjuder stöd för bl.a. komprimering (vilket jag använder på allt). Frågan är om man måste använda FAT32 om man har mycket filer som man vill kunna ändra i både Windows och Linux.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Bra frågor Marcus :OO Leta fram svaren och posta dom här är du snäll :p

Jag återgav den information som finns att hitta på tonvis av Linuxforum runt om på Internet ang att läsa och skriva på NTFS partitioner från Linux + mina egna erfarenheter i sammanhanget. det är bara att Googla med rätta parametrar så ska du nog se att du också hittar info om den saken.

Dessutom behöver du inte tala om för mig att NTFS är överlägset jmfrt med FAT/FAT32, det vet jag redan, och det var inte heller det som det handlade om.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfs.html#4.2

"When used read-only, both the Original and New Drivers are safe for general use. They will not make any changes to your filesystem, so they cannot cause any damage."

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)