strings binärfil >/tmp/text
Dumpar all läsbar text till filen /tmp/text för vidare analys.
Huruvida strings finns i MacOS eller inte har jag ingen aning om. :)
6 svar · 268 visningar · startad av SDCd
Detta rör sig om en binärfil som hör till Outlook Express 5.0.5 på en Mac, men jag tänkte vända mig till de erkänt duktiga terminalanvändarna på Linuxsidan för hjälp med denna.
Filens storlek är över 1 Gb stor.
Jag skulle vilja läsa filens innehåll. Enligt personer som har tittat i en likadan fil av mindre storlek existerar det tydligen Plain Text i filen i spridda skurar.
Mina frågor är följande:
1. Finns det något patenterat knep att läsa en sådan stor fil?
2. Om inte finns det något knep att dela upp filen i mindre beståndsdelar för att på så sätt läsa den?
3. Kan man på något sätt söka igenom filen och kopiera över all Plain Text till en separat fil för att sedan titta på den?
strings binärfil >/tmp/text
Dumpar all läsbar text till filen /tmp/text för vidare analys.
Huruvida strings finns i MacOS eller inte har jag ingen aning om. :)
strings fanns och fungerade. Tack för hjälpen, det löste dock inte mitt problem tyvärr. Det samlades upp en mängd text som är oläslig. Vet inte om det är någon form av säkerhetsåtgärd. Oläsligt var det i alla fall.
Kanske är så att Outlook Expres inte lagrar läsbar text i sina databaser helt enkelt, utan använder något binärt format?
Förmodligen. Skulle dock ge min högra hand för att få se innehållet i denna fil. Retar mig till vansinne att det ligger en fil på 1Gb på min disk som jag inte kan se innehållet i.
Finns ingen mailklient till MacOS som kan importera databasen från Outlook Express? Eurora t.ex.?
Jo, kanske. Men det som förbryllar mig är den enorma storlek som denna fil har. Det måste betyda att alla mail från tidernas begynnelse borde finnas i denna fil. Använder själv Mail som program för Epost och där kan jag bara hitta import av befintlig brevlåda.
Som sagt det har blivit något av princip att jag vill se innehållet i denna fil.