webForumDet fria alternativet

spamassasin

12 svar · 432 visningar · startad av depeo

depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg

Hur fungerar spamassin, går det att lägga den som en mailproxy? :)

Annars hur installerar man det?

LMDMedlem sedan jan. 200398 inlägg

Spamassassin är endast ett filter, inget mer. Du behöver således starta det genom t ex sendmail + mimedefang, eller procmail.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Som sagt Spamassassin är ett filter som LMD skriver.

Jag kör det där jag jobbar och det tar ca: 95% av spam-mailen och något enstaka "riktigt" mail.

Det uppdateras med ojämna mellanrum med nya regler så det gäller att följa med i uppdateringarna, många spam'are försöker skriva sina mail så spamassassin släpper igenom dom.

Men hur installerar man det då?
Någon fin guide att tipsa om? :)

Nej. :-)

I allmänhet installerar man det inte själv, spamassassin är skrivet i perl, och kräver diverse perl-moduler för att fungera. Vanligtvis låter man sitt operativsystems paketsystem ta hand om installationen (jag förutsätter att du kör någon form av Linux/BSD eller annat unixsystem), pga att det är en hel del dependencies som ska uppfyllas.

Sedan behöver du som sagt något annat program för att knyta ihop det hela till en fungerande lösning, som det så vackert heter på företagiska. Kör du egen mailserver (med t ex sendmail) så är ett alternativ som sagt mimedefang, som även kan kombineras med virusscanning. Annars är nog procmail det enklaste alternativet, men det rekommenderas inte om du vill scanna email åt en hel domän (om det inte bara är någon liten privat domän dvs).

Äldre versioner av spamassassin innehöll viss mda-funktionalitet, men denna togs bort då den inte var särskilt stabil.

Summa summarum: Berätta mer om din miljö (operativsystem och andra förutsättningar) så kan vi ge ett mer detaljerat svar!

Ok, jag kör en redhat 9-maskin på en adsllina och kör egen mailserver (sendmail och postfix) anledningen är att home.se's epost är nere rätt ofta.

Vill slippa all spam och tänkte att spamassassin skulle lösa det åt mig. :)

Det är en egen registerad domän via no-ip.com.

det finns bara ett konto på mailservern så, ja det är rätt liten mailserver :e

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från lan&wan till linux&unix.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

GunnarD skrev:

...och något enstaka "riktigt" mail.

Det vill man ju inte. Har funderat att installera denna applikation på mitt webbhotell (har shellkonto, och tillgång procmail) men vill ju inte riskera att riktiga mail spärras.

Vilken typ av mail är det som har fastnat för dig?

Haha, först nu fattade moderatorn att tråden var offtopic :-)

Åter till frågan:
Jaha, vilken av dem? Du kan inte köra sendmail och postfix samtidigt...

Men, om du har möjlighet att använda .forward-filer, så kan du installera procmail och starta procmail genom .forward-filen.

Då skall .forward innehålla en rad typ:

"|exec /usr/local/bin/procmail || exit 75"

Eller med motsvarande sökväg för ditt system.

Sedan startar du spamassassin genom .procmailrc-filen:

:0fw: spamassassin.lock
| /home/user/sausr/bin/spamassassin

:0:
* ^X-Spam-Status: Yes
Trash

Men, läs dokumentationen! Ovanstående är direkt hämtat från spamassassins site! Läs också på hur procmail fungerar om du inte förstår ovanstående regler.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

LMD skrev:

Haha, först nu fattade moderatorn att tråden var offtopic :-)

Hehe, det gäller ju att hitta tråden först. Om du rapporterat den hade den flyttats snabbare :) :p

Robban skrev:

Det vill man ju inte. Har funderat att installera denna applikation på mitt webbhotell (har shellkonto, och tillgång procmail) men vill ju inte riskera att riktiga mail spärras.

Vilken typ av mail är det som har fastnat för dig?

Jag har satt up den att den bara markera mailet som spam, sedan rekomenderar jag användarna att skapa filter i sina klienter som sparar till en "spam"-map (inte slänga direkt) som dom då och då går igenom och rensar.

Ett mail som alltid fastnar är om man beställer från DELL via deras webbutik, då blir deras bekräftelse alltid klassad som SPAM. Detta går att lösa igenom att lägga till denna adressen i spamassassin's whitelist.

LMD skrev:

Men, om du har möjlighet att använda .forward-filer, så kan du installera procmail och starta procmail genom .forward-filen.

Om du kör sendmail på en linux maskin så är chansen stor att sendmail använder procmail redan, då kan du hoppa äver .forward filen.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag väcker tråden till liv. Jag börjar få en hel del spam i min mail och skulle vilja installera något spamfilter på servern för att någorlunda kontrollera detta. Hittade spamassasin när jag sökte här på wF. Nu är det så att det är en kompis som fixat mailservern och jag e inte hundra på vad för program han har installerat. Gissar däremot starkt på sendmail. Kan jag verifiera detta på något enkelt sätt?
Om så är fallet, hur bör jag installera Spamassasin?
Jag kör debian och hittar spamassasin i aptitude/dselect men har inte vågat mej på att installera det ännu.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)