webForumDet fria alternativet

XMMS utan X

9 svar · 307 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag hade tänkt att streama ut lite ljud som kommer in genom LineIn på min server och jag har några frågor.

Jag har installerat shoutcast för linux och det fungerar bra. Hittade även ett debianpaket som lät intressant som jag installerade: xmms-liveice
Det ska vara till för att streama ljud till en shoutcast-server.
Har även installerat xmms som fanns som debianpaket. Men jag har funderingar. Fungerar xmms ens utan X? Hur startar jag det isåfall. Om någon
är bekant med xmms så skulle jag gärna vilja veta hur man använder sej av installerade plugin oxå.

En till fråga, dock inte lika viktig, angående shoutcast. Går det att ställa in den så att den inte broadcast:ar ut ljud om inget ljud kommer in (i Line In) ? För att spara bandbredd.

Ursäkta min svengelska.

Kanske ett helt annat program (istället för xmms) vore något?
Isåfall, något tips som uppfyller önskemålen ovan?

yos0nMedlem sedan dec. 200171 inlägg

Har ingen speciell efarenhet av sånt här, men lite snabb sökning bland mina ebuilds så hittade jag det här: http://darkice.sourceforge.net/

DarkIce is an IceCast, IceCast2 and ShoutCast live audio streamer. It takes audio input from a sound card, encodes it into mp3 and/or Ogg Vorbis, and sends the streams to one or more IceCast, ShoutCast and/or IceCast2 servers. DarkIce uses lame as a shared object as its mp3 encoder, and the Ogg Vorbis libs as its Ogg Vorbis encoder.

Verkar vara ganska precis vad du letar efter.

Tackar, jag ska titta närmare på det där.

Jag lyckas inte kompilera DarkIce. Den kräver lame och vorbis, jag har installerat båda dessa men när jag ska kompilera darkice så klagarar den att den inte hittar dessa iaf.
Vad kan felet vara?

checking for lame library at /usr ... configure: WARNING: not found, building without lame
checking for vorbis libraries at /usr ... configure: WARNING: not found, building without Ogg Vorbis
configure: error: neither lame nor Ogg Vorbis configured

Kan jag leta efter lib:arna för att se vart dom finns?

Kör

locate lame

i bash (eller vad du kör för skal) så ska du (bland mycket annat) få fram sökvägen till lames lib. Hos mig heter filerna libmp3lame.* och ligger under /usr/lib. Samma sak med vorbis.
Hittar du inget, så prova att kör

updatedb

som root innan du kör locate.

Ah, underbart! Tackar!
Nu ser jag att dom ligger i /usr/local/lib så om jag kör
./configure --with-lame-prefix=/usr/local/lib --with-vorbis-prefix=/usr/local/lib
så hittar den libbarna!
Nu har jag lyckats installera DarkIce iaf :)
Vi får se om jag får igång det oxå

Okej, nu försöker jag starta DarkIce men får följande felmeddelande:

DarkIce: DarkIce.cpp:960: can't open connector [0]

Detta har troligtvis att göra med att den försöker öppna ljudkortets input-kanal (/dev/dsp)
Men jag hittar inte dsp i /dev/.
Varför finns den inte där och hur får jag dit den? ;)

Förhoppningsvis har du kompilerat in stöd för ljud i kärnan, annars lär du göra det. /dev/dsp till hör OSS, om jag inte är alldeles ute och cyklar, så förslagsvis så kompilerar du in stöd för OSS och ditt ljudkort i kärnan.
Alternativet är att köra ALSA, med vilket man kan emulera OSS.

OSS är inkluderat i kärnan, medan ALSA kräver externa program i 2.4.x-kärnan. En liten googling efter något av sökorden bör resultera i finfina guider.

Edit: ALSA verkar finnas som debianpaket i både stable och unstable, så förslagsvis använder du dig av dom.

Tack för hjälpen.
En polare har nu fixat in ljudkortet. Så nu funkar allt klockrent.
Jag lämnade xmms för darkice, funkade mycke bättre.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)