funderar på att sätta upp en brandvägg i form av linux, tror inte på windows på den punkten ;)
nu undrar jag bara om man förlorar hastighet eller liknande på detta sätt.
det jag hade tänkt är en slackware burk med alla portar stängda förutom de som jag behöver ha öppet...
linux brandvägg...
11 svar · 557 visningar · startad av netfeed
Man förlorar alltid hastighet om man sätter upp en brandvägg. Eftersom en brandvägg skall "titta" i alla paket, och eventuellt adressöversätta mha av NAT/PAT.
10Mb/s klarar en linux maskin av
100Mb/s är jag lite tveksam till.
(Den är genomströmmningshatigheten som jag anger)
det som det handlar om är 0.5-0.5
vet inte om jag skall titta i dem... jag skall bara säga till den att de här portarna får du använda... dessa får du inte använda
GunnarD skrev:
Man förlorar alltid hastighet om man sätter upp en brandvägg. Eftersom en brandvägg skall "titta" i alla paket, och eventuellt adressöversätta mha av NAT/PAT.
10Mb/s klarar en linux maskin av
100Mb/s är jag lite tveksam till.
(Den är genomströmmningshatigheten som jag anger)
Kan ju nämna att vi kör en eget hophackad vpn-lösning mellan två platser, där det på den ena sidan står en pentium (troligen en p-90, minns ej exakt). Det är lite bryggor, virtuella interface, och en krypterad tunnel (själva tunnligen är på ethernetnivå). Den har inga problem att pumpa igenom 10Mbps med endast ca 20% cpu-belastning.
netfeed skrev:
vet inte om jag skall titta i dem... jag skall bara säga till den att de här portarna får du använda... dessa får du inte använda
Man måste ju titta i paketen för att se vart dom ska någonstans.
Gein skrev:
Man måste ju titta i paketen för att se vart dom ska någonstans.
det förstås...
men hur myckte förlorar man på 512kbit uppkoppling?
Beror på datorn som får agera fw. Men i princip ingenting.
netfeed skrev:
men hur myckte förlorar man på 512kbit uppkoppling?
Ingenting, om det inte är en dator från stenåldern.
Vilken datorkonfiguration hadde du tänkt dig?
ett mini-itx kort med 256-512mb Ram och med liten disk 10gb...
min-itx:en kanske skall vara en 800...
Hej Netfeed.
Jag kör med en ITX 533 med 2 st nic. och 256 mb ram.
Har den även som Samba server för att dela ut filer för windatorer. Kör freebsd 4.7 men ska instalelra debian 3.0.
Har också 0.5 mbit, ska nog inte vara några problem. Den hårdvaran du har tänkt dig med en 800 Mhz ska nog funka strålande. Har inte haft några problem med hårdvaran heller.
Jag rekomonderar itx kortet.. det kär bra..
// ranxerox
okej, då får det bli så :)
Trots att jag körde min brandvägg på en P133 så klarade den av min 2.5 Mbitsuppkoppling utan problem, inte några problem med att routa paket från min arbetstation till min server heller i minst 10 Mbit.
Du bör således inte få några större problem med din hårdvara.
-Jimmy