Jag har två datorer hemma, en lite bättre, å en skitkass, jag har rh9 på bägge, men jag undrar om man kan använda den kassa burken som tunn klient?
det finns ju nått som heter xdmcp eller nåt...
13 svar · 368 visningar · startad av benken
Jag har två datorer hemma, en lite bättre, å en skitkass, jag har rh9 på bägge, men jag undrar om man kan använda den kassa burken som tunn klient?
det finns ju nått som heter xdmcp eller nåt...
Självklart,
Det enklast är att du låter den "kassa" datorn ha X installerar, sedan är det bara att köra ssh in till den bättre datorn och köra programmen där.
XDM finns också men är lite krångligare att sätta upp,
Här är en länk till HOWTO hur man sätter upp det: http://www.linux.org/docs/ldp/howto/XDMCP-HOWTO/index.html
men asså äre bara å ssha till den bra datorn, å sen köra tex mozilla, så dyker det upp på den kassa datorn?
Jepp, skall vara så, ssh tunnlar X trafiken från den "bra datorn" till den "kassa datorn".
Det den "kassa datorn" gör är endast att sköta grafiken, resten körs på den "bra datorn".
ok, testade å det gick, men jag vill att det ska vara som ms terminal service, är det xdm man ska statsa på då??
asså att man loggar in på den kassa datorn, åsås ser det ut presis som om man va på den braiga...
Ja, då kör du endast x-server på den dåliga datorn, resten (gnome/kde, hela GUI'et, alla program) körs på den "braiga"
Egentligen loggar man i detta fallet aldrig in på den "dåliga" datorn, man loggar in på den "braiga" direkt.
Men det verkar som det finns så man kan logga in via xdmcp på den braiga, hur gör jag då för att logga in med det kassa på den braiga?
Om du tittar på den länken jag gav i mitt första inlägg så står det hur man sätter up detta. Det var ett tag sedan jag gjorde det och jag kommer inte ihåg exakt hur, men efter en snabb titt i HOWTO'n så skall det bara vara att följa den.
Men i den stod det bara hur man connecta från win....
I Linux kan du använda xnest för att ansluta med xdmcp.
Kommer inte ihåg exakt syntax just nu, men det bör framgå av man-sidan.
typ:
xnest -query <ip> :1 (eller något i den vägen)
Inte säkert att xnest är installerat som default.
man ska kunna göra nått i stil med X -indirect ip
Stämmer det. Tänkte inte ens så långt (xnest är ganska smidig som en typ av "terminal serverlösning", men är det en äkta tunn klient man skall ha så är det naturligtvis lösningen ovan som gäller). :)
Kör man gdm (Gnomes "xdm" så skall det räcka med att aktivera xdmcp i någon config-fil i /etc/X11/...någonting).
aja, jag ska la lyckas lösa det, vore lite kul....
wieeeeeee! Jag lyckades få igång xdmcp,
nu är det bara en sak, nu på den kassa datorn, måste jag logga in å köra X -query ip varje gång jag ska logga in på den andra datorn, kan man inte fixa så gdm "visar upp" den andra datorns logga in grej när man sätter igång den kassa?