webForumDet fria alternativet

Funderar på att installera Linux

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

4 svar · 790 visningar · startad av Johnny Rönnberg

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg
Frågan#1

Jag funderar på att installera Linux på min dator. För tillfället har jag WinXP och det tänker jag behålla. Med andra ord kommer jag att skapa en partition till för Linux.

Mina frågor är följande:

– Vilken version av Linux bör jag installera (jag har inte använt Linux innan)?
– Hur stor plats tar Linux på hårddisken?
– Är det lätt att lära sig att arbeta med Linux när man bara kört Windows (3.11 och uppåt) innan? Jag har inte tänkt använda Linux som huvud OS utan bara som ett komplement och för att lära mig nya saker.
– Några allmänna tips/råd?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

1. Red Hat, Mandrake... (lätt för nybörjare)
2. 0,5 - 2 Gb, beroende på vad man väljer när man installerar
3. Beror på dina förväntningar och vad du tänker dig att pyssla med. Finns manualer till ALLT!
4. Se ovan.

Medlem sedan jan. 200398 inlägg

Angående punkt 3 och 4:

Förvänta dig inte att Linux kommer fungera precis som Windows, och var inte rädd för att lära dig använda kommandon. Linux skapades inte för att man ville ha ett alternativ till Windows, utan för att få ett fritt unixliknande system för x86-arktitekturen.

Förvisso finns det numera tämligen kompletta skrivbordsmiljöer (kde, gnome etc), men i grund och botten är linux ett unixliknande system, och kommer så att förbli, och detta innebär att det konceptuellt skiljer sig en hel del från Windows.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Varför Linux? Har du överhuvudtaget funderat igenom andra alternativ?

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

1. Red Hat, Mandrake... (lätt för nybörjare)
2. 0,5 - 2 Gb, beroende på vad man väljer när man installerar
3. Beror på dina förväntningar och vad du tänker dig att pyssla med. Finns manualer till ALLT!
4. Se ovan.

Efter att ha läs lite tror jag att det får bli Mandrake. Om det var ett bra val eller ej lär framtiden utvisa. Med största sannolikhet lär jag återkomma i detta forum.

Angående punkt 3 och 4:

Förvänta dig inte att Linux kommer fungera precis som Windows, och var inte rädd för att lära dig använda kommandon. Linux skapades inte för att man ville ha ett alternativ till Windows, utan för att få ett fritt unixliknande system för x86-arktitekturen.

Förvisso finns det numera tämligen kompletta skrivbordsmiljöer (kde, gnome etc), men i grund och botten är linux ett unixliknande system, och kommer så att förbli, och detta innebär att det konceptuellt skiljer sig en hel del från Windows.

Ok. Det är precis det jag vill - lära mig Linux och se om det är något för mig.

oelbal skrev:

Varför Linux? Har du överhuvudtaget funderat igenom andra alternativ?

Meningen är inte att jag ska ersätta Windows med Linux. Det jag vill är att prova på andra operativsystem för att öka mina kunskaper. Att valet föll på Linux beror på att det verkar vara ett intressant operativsystem som jag vill lära mig mer av.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)