vilken är den säkraste disten som har .rpm paket? //
jiggan
.rpm dist till webserver?
6 svar · 234 visningar · startad av jiggan
Vad menar du med säker?
stabilaste och säkraste för intrång osv...
Det beror helt och hållet på din egen kunskapsnivå. Det går inte att säga att en distrubution är säkrare än någon annan. Oavsett vilken distrubution du använder kommer du bli tvungen att konfigurera säkerhet, loggning osv.
ingen bra idé ur säkerhetssynpunkt att köra "out of the box".
Tror det är hugget som stucket ur denna synpunkt vilken dist du väljer. RedHat och Mandrake kör med RPM (finns kanske fler).
SUSE har väl en egen paketform liksom Debian som kör med dpkg.
Som sagt beror det på kunskapsnivån, men jag hade en gång ClarkConnect på min kombinerade brandvägg/router/server. Den fungerade alldeles utmärkt (tills jag upptäckte OpenBSD ;) )och var lätt att använda.
Den är baserad på Redhat och stöder därmed så klart RPM. Fördelen med den är att den är skapad för att vara just en säker router/server, så allt lull-lull som kan anses vara osäkert är avstängt från början.
Vi använder en RPM distrib som heter Trustix Secure Linux. Det är en distrib som enbart är tänkt för serverbruk (X finns inte). Inga tjänster är startade efter installationen; inte ens sshd; man måste själv konfigurera och därefter starta tjänsterna.
http://www.trustix.net för mera information.
Förstår inte riktigt varför man vill ha en rpm-baserad dist? Av alla paketsystem jag känner till så är det det sämsta.. Till och med RedHat kan ju numera använda apt-get. I övrigt instämmer jag i princip med övriga, det är administratören som gör servern säker, inte disten i sig. Dock så lär OpenBSD ha tämligen säkra inställningar som standard (deras åsikt är att man inte ska behöva vara en säkerhetsexpert för att sätta upp en server, något man kan lära sig efter hand).