webForumDet fria alternativet

Minnesanvändning i OSX?

macOS

3 svar · 328 visningar · startad av Tomasahl

Medlem sedan nov. 200077 inlägg
Frågan#1

Hej.
Är det någon som vet vart minnet tar vägen i OSX?

Jag har installerat ett litet hjälpprogram i menyraden, MenuMeters. Där framgår att jag har 210 Mb used och således 430 Mb free.
Jag har ett "tårtdiagram" och där visar sig att en stor del av det "fria" minnet allokerats - under Memory Pages - till något som heter "inactive". Och at endast drygt 100 Mb uppges som fritt.
Är det någon som vet vad detta är? Är dessa 30 Mb något som lagts undan av systemet som backup eller? Eller kan jag räkna med att detta är ledigt för att använda för att öppna program?

När den gråa stapeln "slår i taket" så att det bara enligt diagrammet finns 7-8 Mb ledigt så laddar det låååångsamt ner sidor i browsern t ex.

Har i skrivande stund stängt av Apache och MySQL, samt kör Apple Works och Safari. Utöver detta endast system, virusprogram samt Menumeter, Menumail och Safarimenu i menyraden. Då uppges 430 Mb ledigt, men av dem är 316 markerade grått, dvs inactive.

Nog borde 640 Mb vara nog för det mesta?
Kör även dagligen Cocktal COX och macaroni, så det borde inte ligga en massa skräp i datorn ...

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Skulle tro att den grå pajen är totalt minne som använts under en session, dvs det är inte allt minne som används nu, det är den gröna pajen.

Medlem sedan nov. 200077 inlägg

Ok, jag har fattat :-)
Så då är det ju lugnt. tackar.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

asså du kör ett unixbaserat Operav så de ska använda allt minne o frigör minne till program som kräver

varför har du massa minne om du inte vill använda de?

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)