webForumDet fria alternativet

emailserver i linux

3 svar · 391 visningar · startad av zOLOz

zOLOzMedlem sedan apr. 200297 inlägg

Jag ska skaffat en domän nu på namecheap.com och hade nu tänkt att sätta upp en emailserver. Jag kör slackware 9.0. Jag har kolla runt lite på nätet, men det mesta verkar vara så invecklat.. t.ex. qmail...

Nån som har nått tips på en bra emailserver till linux som inte är så svårt att installera?

PacmanMedlem sedan juni 200246 inlägg

Jag kör skälv en mailserver och tyckte också det verkade lite krångligt i början (då tittade jag på sendmail). Men sen blev jag tipsad om qmail, som enligt mug är relativit lätt att sätta upp och konfigurera. Det är bara att följa guiden på https://www.lifewithqmail.com så har du en fungerande mailserver. OBS! Sätt ALDRIG (och då menar jag ALDRIG) upp en mailsever som open relay. Läs på den nämnda sidan om detta. När du kommit lite längre och lärt dig hantera mailservern så kan du ju slänga in vpopmail för att kunna skapa virtuella mailkonton (alltså konton som inte är beroende av /etc/shadow).
Det som jag kör nu är:
apache+php+squirrelmail = webmail
qmail + vpopmail + courierimap = mailserver med imap stöd (går även att få pop3 om man vill)

Om du söker efter följande program på freshmeat.net så kommer du få en del hjälp på respektive programs hemsida. Dessutom finns det massor med guider ute på nätet och de är inte alls svåra att hitta med google.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag satte upp en egen mail server med Postfix och Cyrus IMAP, då följde jag denna howto http://www.delouw.ch/linux/postfix.phtml. Det fungerade utmärkt och gör det fortfarande :)
Men som sagt, detta är för en IMAP server.

/Viktor

LMDMedlem sedan jan. 200398 inlägg

Tja, sendmail fungerar problemfritt för mig. Man behöver inte ändra särskilt mycket i grundkonfigurationen (egentligen bara definiera vilka domäner som får använda servern som relay, men det görs i en vanlig textfil). Sendmail är idag inte särskilt svår att konfigurera, man behöver egentligen aldrig peta direkt i sendmail.cf (men å andra sidan är det manligt att göra så ;-)

Vill man köra qmail så får man väl försöka ignorera att D.J. Bernstein dels är ett pucko och dels ignorerar rfc's...

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)