webForumDet fria alternativet

Crontab-problem

3 svar · 420 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Jag vet att problem med crontab har varit uppe flera ggr här och jag har sökt och googlat men löser inte mitt problem.
Jag har lagt till följande i min egen crontab-fil (för användaren gein) med crontab -e:

00 13 * * * /usr/bin/perl /home/gein/awstats/awstats_buildstaticpages.pl -config=knivby -update -lang=se -dir=/var/www/awstats/ -awstatsprog=/home/gein/awstats/awstats.pl >/dev/null

Statistiken för webbservern ska uppdateras men ingenting händer. I loggen står följande:

Jul 2 13:00:01 knivby /usr/sbin/cron[30785]: (www-data~) ORPHAN (no passwd entry)
Jul 2 13:00:01 knivby /usr/sbin/cron[30785]: (gein) RELOAD (crontabs/gein)

Vad betyder detta? Vad har www-data~ (som egentligen heter www-data) med detta att göra? Jag har andra crontab för just www-data.
Någon som vet var problemet ligger?

Jag löste iaf det första problemet av de två i logg-filen. De hade att göra med en backup-fil som låg kvar från www-data i /var/spool/cron/crontab/
jag tog bort den men jag har fortfarande kvar

Jul 2 16:29:01 knivby /usr/sbin/cron[387]: (root) RELOAD (crontabs/root)

Vad betyder det?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Det är ett meddelande att crontab filen för root är RELOAD'ed, antagligen för att någon varit inne och ändrat i filen.

Tänk på att inte ändra filerna manuellt, utan kör komamndot "crontab -e userid" om du vill ändra.

Det är ju precis det jag gör, jag kör crontab -e som root. Ändrar rootens cronjobb.

Nu fungerar däremot cronjobbet. Och som vanligt när det gäller crontab så har jag inte en aning om vad jag gjort för att det ska funka.

r/ Aha! :i Nu vet jag varför det inte funkade. Jag gjorde småändringar i cronjobbet, satte nästa gång den skulle köras till nästa minut. Fast nästa minut så gör den uppdateringen av jobbet. Dvs, som du säger, den laddas om. Vilket betyder att cronjobbet som va satt till nästa minut inte körs. Alltså egentligen inget fel, bara det att i forsättningen när jag testar cronjobb så ska jag sätta testet 2 minuter framåt, då första minuten går åt att RELOAD:a jobbet.

r2/ Det är nog av denna anledning som jag tidigare haft problem med att mina cronjobb inte utförs. Har aldrig vetat va felet va. Plötsligt så funkar det bara. Men nu vet jag alltså varför!

Genererad på 495 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb