webForumDet fria alternativet

Skrivare pumpar ut papper

2 svar · 186 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Våran skrivare har börjat krångla.
Jag kör linux (debian) på min server och skrivaren är kopplad till den. De senaste dagarna har den fått för sej att pumpa ur alla papper. Jag trodde först det va något temporärt och rensade skrivarkön och efter det funkade den som vanligt igen. Men nu har det hänt 4-5ggr och jag funderar på vad som är fel. För några minuter sedan fick den för sej att pumpa ur allting igen. Ingen är hemma skrev ut någonting i samband med detta. Om jag tittar i skrivarkön så finns det något där. Något som jag inte vet vad det är:

gein@knivby:~$ lpq
Brother is ready and printing
Rank Owner Job File(s) Total Size
active nobody 421 Remote Downlevel Document \WINDO51200 bytes
gein@knivby:~$

Jag skulle uppskatta hjälp. Det enda som jag kan komma på är att en polare kompilerade om kärnan på servern. Vet inte om något kan gå snett då och om det gjort det? Eller om det är något annat som strular.

Vad är Remote Downlevel Document \WINDO ... ? Om jag tar bort detta ur kön så kommer det att funka bra igen. Jag vet att just detta stod i kön då det inträffat tidigare.

r/ infekterad dator?

Jag har nu hittat mer intressant information via mitt webbinterface till skrivaren. Titta på det här:

Job Name skrev:

Remote Downlevel Document \WINDOWS\START-MENYN\PROGRAM\AUTOSTART\gok.exe

Luktar det inte virus?

Det blev en fin monolog här.
Hur som helst, det visade sej vara Bugbear. Denna tråd kanske kan hjälpa nån stackare i framtiden :)
http://www.norman.com/public/bbbfix.com

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)