webForumDet fria alternativet

Nya leksaker

19 svar · 687 visningar · startad av GunnarD

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

http://www.apple.com/powermac/

Gillar deras jämförelse på första sidan. :)

Dual G5 2GHz -> 15.7 SPEC CPU 2000
Singel P4 3GHz -> 8.07 SPEC CPU 2000

Deras dubbel processor maskin är nästan dubbelt så snabb som singel P4/3GHz.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Najs! Trevligt med OS som verkligen kan utnyttja två professorer. :)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Nu har Apple äntligen bestämt sig för att delta i prestandaracet och det med besked. Men ni har missat det viktigaste, den nya PowerMac G5 kostar lika mycket som den gamla PowerMac G4, Apple tänker inte bara konkurrera med prestandan utan också med priset :)

HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg

En liten leksak till leksaken :)
iBrator

mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg

Nu ligger apple i framkanten igen och hoppas att dem håller kvar den positionen ett bra tag framöver. Nu väntar jag bara på nya bärbara, hoppas dem kommer snart. :)

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Reefer, jag antar att du slängt in en beställning nu? Hade jag haft pengar hade jag definitivt köpt en Dual 2GHz G5 och till det förstås en matchande 20" platt skärm och några gig med minne *drömmer*

Panther var intressant också, men varför måste vi vänta så länge??? Hade ju varit guld om de släppte Panther i Augusti tillsammans med de nya PowerMacarna. Nåja, jag får leka lite med nya publika betan på iChat AV då. :e

CyberPet skrev:

Reefer, jag antar att du slängt in en beställning nu? Hade jag haft pengar hade jag definitivt köpt en Dual 2GHz G5 och till det förstås en matchande 20" platt skärm och några gig med minne *drömmer*

Heh nä så mycket pengar har jag inte, men den här blir det nog:

• 1.6GHz PowerPC G5
• 512 MB DDR333 SDRAM - 2 DIMMs
• 80 GB Serial ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9800 Pro, 128 MB, ADC/DVI
• Bluetooth-modul
• Apple-tangentbord
• Mac OS
• En FireWire 800-port
• Två FireWire 400-portar
• Tre USB 2.0-portar
• Apple-mus

Tot = 26.031 sek

+ tidigare nämnd Formac 20.1" skärm som faktiskt har bätttre prestanda än Apples egna skärmar, 15ms average (10ms rise, 25 ms fall) responstid :) obs att ovanstående konfiguration är densamma som den jag visade för G4 i den andra tråden, tom lite billigare, fast i det här fallet får man enormt mycket mer för pengarna, dvs Apple har de facto sänkt priset på PowerMac G5 :e

Panther var intressant också, men varför måste vi vänta så länge??? Hade ju varit guld om de släppte Panther i Augusti tillsammans med de nya PowerMacarna. Nåja, jag får leka lite med nya publika betan på iChat AV då. :e

Det jag undrar över här hur många programvaruföretag som har tagit fram/tänker ta fram 64-bits versioner av sina program, sa dom något om det på WWDC? dessutom påstår Apple att alla gamla 32-bits appar kan köras i "native mode", stämmer det? och hur har dom isåf ordnat det rent tekniskt?

Jag började denna tråden med lite ironi men det var det tydligen inte många som förstod. :)

Ingen som reagerar över Apples, i mitt tycke, haltande jämförelse på första sidan?

Där dom jämför en dubbelprocessor maskin med en enkel processor maskin (som råkar vara Intels), vore det inte mera intressant att lyfta fram och jämföra 2st enkel processor maskiner på första sidan?

GunnarD, ta datordiskussioner (Mac vs PC osv) på annat ställe är du snäll.

Reefer, låter som en guldmaskin ändå. För det du ska göra blir det nog jättebra!

Nu hörde jag inget om 64-bits jämfört med 32-bits, men gissningsvis är det väl tänkt att alla apps skrivna för Mac OS ska slutligen vara Cocoa och då ska det ju vara enkelt med såna manövers. Dock är jag osäker så jag famlar lite i mörker där. Om jag fattat allt rätt så håller väl Adobe på och skriver om sina program för OS X (enbart, inte längre funka i Classic) och också för att enbart funka med XP (och dess struktur).

Jag tror vi ser en trend där bakåtkompabiliteten försvinner, oavsett om det är Macintosh eller Wintel när det gäller programvaror. De som inte skriver om sina program kommer inte kunna följa med utvecklingen med nya processorer, moderkort och operativsytem.

Det som glädjer mig mest är nog att priserna inte höjdes i och med den nya processorstrukturen utan håller samma priser som med gamla G4. Det bådar gott inför framtiden.

Justja, Reefer, köper du en såndär kalibrator till din Formac också, eller har du en redan? Hur funkar den isåfall. Det är nog en av anledningarna varför jag skulle vilja ha en Formac för att kalibratorn var hyfsat billig och anpassad till deras skärmar (Apple borde ta lärdom där).

CyperPet: det var inte meningen att starta ett dator krig!!!

Vore det inte intressant att se en jämförelse med singel cpu maskiner, eftersom jag tror att dom flesta PC användare endast har 1 cpu i sina maskiner?

Då borde man enklare kunna se om G5'an är snabbare eller slöare.

GunnarD, Apple säljer mest dual-maskiner nuförtiden. Ett tag hade de inga singlar alls, men nu har de kommit tillbaka igen som lågprisalternativ. Tror nog vi får se en 3 GHz PowerMac (singel) inom kort, så var inte orolig. ;)

#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

gunnar .. minns jag rätt var var skillnaden mellan en singel intel och en singel g5:an obetydlig .. jämför man däremot en dual g5:a men en dual xeon så är skillnaden stor .. kolla på wwdc filmen .. gör dom massa prestanda tester .. se å häpnas :)

Jag har köpt rätt många Mac'ar den senaste tiden och dom flersta har varit (och är) en cpu maskiner.

Om man går in på AppleStore så är det endast G5 "värsting modellen" som har dubbla cpu'er.

Ingen av iMac, eMac, PowerBook, iBook är dubbel cpu'er vad jag kan se. Så att säga att dom, inte säljer några singel cpu maskiner är väl ändå en överdrift eller att dom "bara" säljer dubbel cpu maskiner?

Så jag tycker ändå att dom borde jämföra singel cpu maskiner.

Däremot läser man deras "Performance White paper" så finner man svaret!

Där är skillnaden inte så stor som man kan tro om man läser första sidan. PPC cpu'n är bättre på flyttal's beräkningar men sämre på heltal's beräkningar. Iofs inge ny nyhet.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Man får nog vara beredd att ta påståenden som "The Power Mac G5 is the world’s fastest personal computer and the first with a 64-bit processor" med en nypa salt. Speciellt om de kommer från tillverkaren. Men nog verkar det vara en trevlig dator. Hade jag råd skulle jag helt klart överväga att slänga ut PCn.

http://www.haxial.com/spls-soapbox/apple-powermac-G5/
http://www.amdzone.com/articleview.cfm?articleid=1296&page=2
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1136018,00.asp

AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg

muskot skrev:

Man får nog vara beredd att ta påståenden som "The Power Mac G5 is the world’s fastest personal computer and the first with a 64-bit processor" med en nypa salt. Speciellt om de kommer från tillverkaren. Men nog verkar det vara en trevlig dator. Hade jag råd skulle jag helt klart överväga att slänga ut PCn.

http://www.haxial.com/spls-soapbox/apple-powermac-G5/
http://www.amdzone.com/articleview.cfm?articleid=1296&page=2
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1136018,00.asp

Apples svar på kritiken...

mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg

Man ska ta alla processortester med en nypa salt. Jag tror nog att apple "fixat till" hastigheten på testerna, men lika väl gör andra tillverkare det också! Huvudsaken för mig är att apple kan hålla sig på samma nivå som andra och inte att man har världens snabbaste dator. :)

Självklart överdriver Apple, dom slår i underläge, då får man räkna med att siffrorna är friserade, jag tror det var på eforum som någon skrev att konfigureringarna som företagen ställer upp med i SPEC i många fall är rena fantasierna, dom är bara till för att "bevisa" att just deras lilla maskin är jättesnabb, och det gäller alla företag.

CyberPet skrev:

Justja, Reefer, köper du en såndär kalibrator till din Formac också, eller har du en redan? Hur funkar den isåfall. Det är nog en av anledningarna varför jag skulle vilja ha en Formac för att kalibratorn var hyfsat billig och anpassad till deras skärmar (Apple borde ta lärdom där).

Nej jag har ingen sådan, är inte det mest till för professionella grafiker? :)

Reefer, njae... håller man på mycket med digitalbilder så vill man ju gärna att skärmen är kalibrerad. De kostade ju inte så mycket heller, Formacs kalibrator.

Jaha, jag får väl köpa en sån då om det ska vara så nödvändigt :p

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Najs! Trevligt med OS som verkligen kan utnyttja två professorer. :)

hehe :bire

G5:an verkar kool! men det kostar ju lite också tyvärr =/

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)