webForumDet fria alternativet

I nätverk med windows burkar

Nätverk

28 svar · 673 visningar · startad av Qimen · sida 2 av 2

Frågan, av Qimen

Hej Kör windows på alla mina datorer i nätverket inkl serverdatorn som har internetanslutningen. Har dock en dator som jag vill köra linux på, mest för att testa lite funktioner och kunna chatta på. Har installerat bestlinux (kanske dåligt val men hade det hemma så jag tog det). Har installerat och ställt in det mesta tror jag. Jag kan pinga mot min server dator men sen kan jag inte göra mer. H

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Du kommer ju att tappa inställningen vid reboot. Var man ställer in det permanent s.a.s. varierar med dist som jag skrev tidigare. I RedHat har jag för mig att det var i /etc/sysconfig/network och i SuSE i /etc/sysconfig/network/routes.

Du kan ju alltid som en "dirty fix" lägga till det route-kommandot du skrev i något av startup-skripen (t.ex. rc.local eller vad det nu heter i best linux).

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Varför reboota ;)
2:40pm up 39 days, 23:57, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Ne men jag har sparat kommandona iaf, men finns det inget kommando man kan skriva för att det ska stanna kvar då?

Medlem sedan jan. 200398 inlägg

Qimen skrev:

Varför reboota ;)
2:40pm up 39 days, 23:57, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Ne men jag har sparat kommandona iaf, men finns det inget kommando man kan skriva för att det ska stanna kvar då?

Nej, men det finns en fil där du kan skriva in uppgifterna. Vilken den filen är beror på distributionen...

Det kan vara rätt praktiskt att ha detta konfiguerat korrekt om du t ex skulle behöva boota om burken på distans (kan bli svårt att komma åt den efteråt om den inte har någon gateway).

Hur lägger jag till det i den filen då? Har inte hållit på med linux så länge som ni säkert märkt. :)

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Hur lägger jag till det i den filen då?

Varför inte byta till en dist med lite större användarbas? Du har större möjligheter att få hjälp då. Ställer du en fråga som är distributions-beroende, och du kör en smal distribution, så får du räkna med att få vänta länge på svar (eller bli utan helt).

Skulle föreslå RedHat, Mandrake, SuSE, Slackware eller Debian.

Hmmm ok, jag har debian men jag lyckades inte få skivorna bootningsbara, står att dem är det men sätter jag i dem i cd spelaren så händer inget.

Medlem sedan jan. 200398 inlägg

Qimen skrev:

Hmmm ok, jag har debian men jag lyckades inte få skivorna bootningsbara, står att dem är det men sätter jag i dem i cd spelaren så händer inget.

Måste vara något fel på dem, ladda ner en ny iso-bild och bränn igen.

I Debian (som jag själv kör), så är det i filen
/etc/network/interfaces
som man lägger in sådana inställningar, men troligen kommer det att ordnas automatiskt om du anger uppgifterna under installationen.

Spelar det någon roll om man bränner skivorna i windows?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Nej, har bränt ex. Mandrake's ISO filer med nero och sedan installerar Linux från dessa.

Tänk också på att bränna dom som image filer, "Burn Image" i nero.

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
158 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)