Hur gör jag för att sätta några datorer i ett kluster??
kluster
4 svar · 252 visningar · startad av benken
Det beror på vad du vill att klustret ska göra.
Ett kluster är egentligen per definition bara ett antal datorer ihopkopplade via någon form av (snabbt) nätverk.
Jag har för mig att för att program skall utnyttja ett kluster tex för beräkningar så måste dom vara specialgjorda för det. NADA på KTH har byggt några kluster, du kan ju kolla där för att se vilken teknik dom har använt. http://www.pdc.kth.se/
Om du bara vill ha tex flera webbservrar som servar samma domäner finns det flera ganska enkla lösningar att välja mellan. Samma sak om du vill ha en databas på flera maskiner, flera mailservrar etc.
Det jag vill är att på dator 1 ska alla användare finnas, å de andra datorerna ska följa det, så jag har ett konto på dator 1 men kan ändå logga in på dator 2, även om det inte finns ett konto där...
Ah, det är vad jag sitter och lär mig just nu, när jag inte orkar tentaplugga.. ;)
det du vill göra är att ta dig en titt på LDAP (för användarautentiseringen och kontoinfo) och NFS (för hemkatalogerna)
Jag har satt upp LDAP som det ser ut nu, men jag har svårt att skicka mail till användare med sendmail som MTA. sendmail säger att användaren inte finns. Samt att jag har svårt att logga in med SSH. När jag har löst det kan jag beskriva mer ingående hur du går tillväga ;)
benken skrev:
Det jag vill är att på dator 1 ska alla användare finnas, å de andra datorerna ska följa det, så jag har ett konto på dator 1 men kan ändå logga in på dator 2, även om det inte finns ett konto där...
Det du beskriver är inte ett kluster, endast ett antal datorer med gemensam inloggning. Det finns lite olika sätt att åstadkomma detta på. Det klassiska sättet är via nis/yp och nfs. Nis/yp är det enklaste att sätta upp (beklagar svengelskan), men har sina brister.
Ett annat alternativ är att lägga all kontoinformation i en ldap-server, och sedan använda nsswitch med ldap (nss_ldap). Nsswitch är en allmän mekanism för att göra namnuppslagningar, och kan t ex användas för att göra uppslagningar mot en ldap-server. För att använda denna metod krävs att en ldap-server (t ex openldap) är installerad.