webForumDet fria alternativet

LDAP: sendmail och ssh ser inte användare

5 svar · 267 visningar · startad av Peter_B

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Jag har konfat upp användarautentisering med LDAP, och det funkar bra såtillvida att telnet funkar, jag kan POP:a epostkonton, logga in med FTP (wu-ftpd) och så. Kan ändra lösenord och allt.

Fast jag kan inte skicka epost till kontot, sendmail klagar på att kontot inte finns. SMTP AUTH funkar bra däremot, så då vet den helt plötsligt att kontot finns.. ;)

Sen kan jag inte logga in med ssh heller. Men att mailen ska funka är trots allt viktigare. Vad kan jag göra för att sendmail ska fatta att användaren finns?

Köra postfix istället kanske? Fast jag kör gärna sendmail då jag vant mig vid det.

Just det, en annan glitch är att det tar c:a 30 sekunder efter att jag su'at och skrivit in rätt lösenord tills prompten kommer upp.. fast om jag loggar in på vanligt sätt så funkar det snabbt, så det kan jag oxå leva med iofs..

Nån som vet nått?

xj220Medlem sedan apr. 20037 inlägg

ser inte ljust ut peter

hehe..

LMDMedlem sedan jan. 200398 inlägg

Hur menar du "konfat upp användarautentisering"? nss_ldap, eller något annat?

både det och pam_ldap... fast allting funkar bra nu, så det va inget ;)

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Du får gärna dela med dig av vad du gjorde, så att tråden kan komma till nytta även i framtiden ;)

Visst... inte så svårt. Jag installerade bara SuSE med postfix istället för sendmail så funkade allt ;). Måste säga att suse är klart imponerande jämfört med redhat. Jag fick aldrig SASL att funka riktigt bra med postfix/ldap i redhat.

Ärligt talat vet jag inte varför sendmail kunde se mina användare. Säkert nån miss jag gjort i konfigureringen, men sendmails config ser ju ut som om nån suttit och hamrat på tangentbordet i frustration (vilket jag iofs kan förstå när jag ser den).

SSH i redhat fungerar inte heller (fortfarande, så jag ljög väl lite förut då ;)), men i SuSE funkar det. Nån dag när jag har tid kanske jag ska ta och ladda ner och kompilera det själv.

För att sätta upp LDAP finns det två bra howto-dokument på http://en.tldp.org/ . Dels en ganska omfattande generell howto och sen en som tar upp lite exempelsaker man kan göra i olika program (tex postfix).

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)