webForumDet fria alternativet

psybnc

5 svar · 346 visningar · startad av Qimen

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Hej

Kör med irc bouncern psyBnc (windows varianten) och den funkar bra. Har dock köpt ny domän nu som jag har kopplad till min egen dator. Man kan lägga till en vhost till bouncern så att man i irc ex. har qimen@domän.com istället för som man normalt har ex. qimen@isp_ip.com.
Har ställt in vhosten i bouncern till min domän, och gjort som det står jag ska göra. Men när jag sedan kommer in igen efter att ha startat om programmet så har jag ändå min gammla host :q

Någon som har erfarenhet av detta och vet hur man ska göra?
Har telia adsl, om det spelar någonroll. :)

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Om du kör "Windows varianten" varför posta i Linux & Unix då? :)

För att det handlar med om shell? ;)

PacmanMedlem sedan juni 200246 inlägg

Det är lite annat som spelar in här också. Först och främst är det en stor fördel om du själv har hand om DNS:en för din domän. Sen måste du välja om du ska köra IPv4 eller IPv6. IPv4 kostar några hundralappar per ip adress men du kan använda dessa vhostar på in princip vilken IRC server som helst. IPv6 adresser går däremot att få gratis, men du kan endast använda serverar som stödjer IPv6 (. Jag använder mig av en cjb.net adress som vhostar och IPv6, mest för att lära mig hur det fungerar. Jag kör bind som dns server och som du psybnc som bnc. IPv6 adresserna får jag från www.tunnelbroker.net. Jag hjälper dig gärna, men då måste jag veta hur du hade tänkt att göra och hur läget ser ut idag.

Hmm ok. Låter lite avancerat men.
Har min domän hos namecheap, har två namnservrar ifrån zonedit men kommer eventuellt byta till everydns såvidar jag inte fixar det på min egen dator då jag kör med win2k server. Har registrerat mig ett konto på IPv6.
Så nu behöver jag nog lite vägledning hur jag ska gå till väga :)
Liten fråga, finns det bara dessa ipv6 servrarna? http://www.hs247.com/modules.php?name=News&file=article&sid=23 :q

PacmanMedlem sedan juni 200246 inlägg

Ok. Hur du ska fixa vhostar utan att själv ha full kontroll över den DNS som domänen hanteras av vet jag inte. Jag har ett ns record pekat till min egen DNS server. Jag har ju dessutom bara erfarenhet av att sätta upp IPv6 under GNU/Linux. Bind, som jag använder, finns portat till windows, så den delen bör gå att lösa.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)