webForumDet fria alternativet

Inget (eller linux) + XP = Sant

6 svar · 306 visningar · startad av Poffe

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Hej,

Jag börjar med att ursäkta mig för detta inlägg kan nog bli lite konstigt och rörigt ;)

Jag ska bygga mig en HTPC (Home Theatre PC) och ha som dvd/divx- och musikspelare. Jag har tänkt att använda MoviX som OS och samtidigt ha en hdd i med filer.

För er som inte vet vad Movix är så är det en linux dist som man inte installerar utan bottar datorn från en cd och så laddas hela operativet in i minnet. Men grejen är att operativet endast består av MPlayer i stort sätt så man kan alltså endast använda det till att se film och lyssna på musik, precis det jag ska göra alltså.

Sen är det så att jag har tänkt att ha en hdd i datorn (vilket man alltså inte behöver med MoviX) med filmer och mp3's.

Filmerna och låtarna har jag nu på min XP maskin och det är även den jag kommer använda för att ladda ner nytt. Så problemet är hur jag ska få över dessa till hdd'n i HTPC'n.

Jag tänkte ju då att jag bara gör ett nätverk så kan jag ordna allt från XP'n men då kom jag ju på att det inte finns nått OS installerat på HTPC'n och eftersom jag är helt n00b på sånt här :birp så blev jag lite fundersam på hur jag ska göra.

Behövs ett OS eller kan man på nått vis ändå få XP'n att styra det som finns på hdd'n i HTPC'n? typ lägga till den som en delad mapp på nått vis. hmm.. som sagt kan inte mycket om sånt här.

Någon som förstår hur jag menar och vet om det går att lösa eller behöver jag ett OS installerat på HTPC'n? Isåfall vill jag ha linux på den, går det att koppla ihop i nätverk med XP? Vilken Linux dist rekomenderar ni isåntfall? (jag har använt Mandrake lite förut)

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från Lan & wan

grejen var ju att jag ville göra ett nätverk fast med en dator som inte hade nått os och en som hade XP

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det går inte (rätta mig om jag har fel). Du kan inte skriva till en hårddisk via nätverket om inte datorn har ett OS. Hur ska datorn kunna veta att datan som kommer via nätverkskortet (som dessutom inte funkar utan os) ska lagras på hårddisken?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Fast datorn har ju ett OS (MoviX/Linux ) och enligt dokumentationen så verkar det dessutom ingå support för Samba (Windows fildelning):

You can also mount remote nfs or samba [e.g. windows partitions] volumes accessing to the mount menu from the Play->Net menu. After you mounted the volume, it should automagically appear in the partition list and that way you can play any audio/video file from it like if it was on your machine.

Så det går ju åtminstone att mappa upp XP:en i Movix. Om det sen funkar åt andra hållet beror på om serverdelen av samba ingår, eller inte. Det framgår inte riktigt av det lilla jag läste.

Peeer skrev:

Det går inte (rätta mig om jag har fel). Du kan inte skriva till en hårddisk via nätverket om inte datorn har ett OS. Hur ska datorn kunna veta att datan som kommer via nätverkskortet (som dessutom inte funkar utan os) ska lagras på hårddisken?

Det var just det jag ville veta och det gick men tydligen funkade det inte - tack för svaret!

Då installerar jag linux på hdd'n istället

niko skrev:

Fast datorn har ju ett OS (MoviX/Linux ) och enligt dokumentationen så verkar det dessutom ingå support för Samba (Windows fildelning):

You can also mount remote nfs or samba [e.g. windows partitions] volumes accessing to the mount menu from the Play->Net menu. After you mounted the volume, it should automagically appear in the partition list and that way you can play any audio/video file from it like if it was on your machine.

Så det går ju åtminstone att mappa upp XP:en i Movix. Om det sen funkar åt andra hållet beror på om serverdelen av samba ingår, eller inte. Det framgår inte riktigt av det lilla jag läste.

Tack! Det hade jag missat, får se hur jag gör nu.. ska ta ett snack med han som gjort MoviX också. Har inte köpt delarna ännu för det hela vill bara veta hur jag ska göra och vad jag behöver innan ;)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)