Försöker installera Photoshop LE på min powerbook, men får problem när installationen skall starta eftersom Queue watcher inte går att avsluta automatiskt. Hur gör jag för att se vilka tjänster som är igång och se vilket program som använder sig av tjänsten?
Avsluta Queue Watcher
7 svar · 245 visningar · startad av SDCd
Vad kör du för version på Operativet.... vet inte ens vad Queue Watcher är.
Jag kör osx 10.2.6. Vad jag tror jag lyckats lista ut är att Queue Watcher är ett tillägg till FaxStf. Photoshop LE är till OS9. Jag löste det genom att logga in som admin och flytta tillägget till avstängda-mappen och sedan starta om. Det borde finnas ett smidigare sätt tycker jag.
Funderar på att installera Webmin för att administrera maskinen om det inte finns något smidigt sätt att göra detta. Nådon med erfarenhet av detta på Mac?
Aha, då hänger jag med!
Är det din maskin? Isåfall varför är du inte inloggad som Admin hela tiden? Finns ingen anledning att vara "vanlig användare" om man är ensam ägare av maskinen. Då slipper man alltid skriva in Admin-lösenordet om man ska göra vissa saker.
Sen tipsar jag om att köpa Photoshop Elements även om du säkert fått LE gratis. Elements kostar kring 1.000 kr inkl moms och är mer kraftfullt än LE, mer funktioner osv. Givetvis inte lika kraftfullt som Photoshop i full version, men det är ju inte LE heller.
Nu börjar denna tråd gliida in på det ämnet vi pratar om i en annan tråd. :) När det gäller användare så beror mitt tankesätt förmodligen på att jag har Linux i tankarna. Sitter i ryggmärgen att inte köra mitt dagliga arbete med en användare med adminrättigheter. Kanske skall tänka om där eftersom det verkar som att admin inte är lika med root i osx-världen.
När det gäller Photoshop har du givetvis rätt. Dock är det så att jag använder programmet väldigt sparsamt och mitt dagliga arbete inte alls hänger på det programmet. Skall kanske ändå titta på elements för framtida bruk.
En sak som jag fortfarande inte kommit på någon lösning är detta med tex Queue watcher (eller annan tjänst). Är den varianten jag beskrivit ovan det enda sättet att stanna en tjänst som uppenbarligen ligger i bakgrunden eller finns det någon form av aktivitetshanterare där man kan lista de olika tjänsterna och styra dessa?
OJ, det var en svår fråga. Det finns säkert. Jag tror startobjekten är det som startar när du loggar in, så om du tar bort den där så kan du ändå köra den, men bara när du själv kör igång aktiviteten. Du får snoka runt lite på https://www.versiontracker.com och se om du hittar någon slags aktiviteteshanterare. Vore ju troligt att det finns.
När det gäller User, Admin och Root så kanske vi ska fortsätta i andra tråden? Men jag tror nog du ska vara Admin och bara logga in som root om det är något extraordinärt du ska göra. Du *kan* ju köra såna processer i Terminalen också om du loggar in som root i Terminalen så att logga in som root-användare brukar behövas väldigt sällan.
Man kan se alla processer som är igång med Process Viewer som finns i /Applications/Utilities. Går också att avsluta processer därifrån.
-->Ankman, det var det doktorn ordinerade! Tack.