webForumDet fria alternativet

Jag behöver tips på en lämplig Linux distribution

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

21 svar · 729 visningar · startad av mikey1

mikey1Medlem sedan aug. 200171 inlägg

Jag har en gammal 266Mhz dator med 64MB ram som jag tänkt använda som en filserver. Nu behöver jag tips på en lämplig Linux distribution. Det bör också tilläggas att jag är helt grön när det gäller Linux.

Mvh
Michael

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Mandrake eller RedHat är väl distar som kan vara lämpligt om du inte är så hemma på linux - ännu.

Går det att köra senare versioner av Mandrake och Redhat på en så gammal maskin?

Mvh
Michael

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det går bra. Men det skulle inte förvåna mig om spel är resurskrävande i X och att det där kan bli tröttsamt.

Tanken är ju att den bara ska funka som filserver/FTP-Server så att spela spel på den är det inte tänkt.

Är det nån som har tips på en bra FTP-Server/klient program?

Mvh
Michael

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Re: Jag behöver tips på en lämplig Linux distribution

mikey1 skrev:

Är det nån som har tips på en bra FTP-Server/klient program?

ProFTPD är en i mitt tycke bra och lättkonfigurerad FTP server. Vilken klient du ska använda beror mycket på vilka behov som ska uppflyllas. Från Windows tycker jag "explorer" är fullt tillräcklig.

En annan dist väl lämpad för serverbruk är Debian. (Mitt val faktiskt :) ) Kanske svårare att sätta sig in i som nybörjare men har du bara kommit över "tröskeln" så är det fantastiskt lättjobbad. "dselect" är en befrielse efter att ha suttit och fipplat med fyra- fem CD-ROM skivor.

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Jag tycker att ncftp är en bra ftpklient.
Men om man bara ska ha datorn för ftpserver så tycker jag att det kanske lämpar sig bättre med t.ex.

https://www.slackware.com
https://www.freebsd.org
https://www.openbsd.org

Men det är inte så att redhat funkar dåligt, men det finns en heldel moduler man nog skulle kunna klara sig utan.

// ranxerox

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

http://www.debian.org

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Men det är inte så att redhat funkar dåligt, men det finns en heldel moduler man nog skulle kunna klara sig utan.

Då är det väl bara att låta bli att använda dessa "moduler" då, eller hur? Liksom man kan låta bli att använda sådant i Slackware eller FreeBSD man tycker klara sig utan.

En annan dist väl lämpad för serverbruk är Debian.

Beror helt på vad man skall göra. Går inte att säga att endera disten är mer lämpad för serverbruk än en annan. Är det en mailserver man skall ha så kanske SuSE passar bra. Är det en ClearCase-server man skall ha, samtidigt som man skall ta backup på den med Legato, så är det RedHat som gäller. Har man krav på support så kanske både Slackware och Debian är direkt olämpliga.

Rekommendera gärna en speciell dist, men gör det med argument. Ange gärna också nackdelar. Hur skall annars någon som inte använt Linux förut kunna fatta ett vettigt beslut (saker som religiös övertygelse eller "coolhetsfaktor" är inte relevanta i sådana fall)? :)

zipp3rMedlem sedan aug. 2000963 inlägg

debian,
skitbra på lite äldre datorer, debian har aldrig krånglat för mej,
det är lättkonfat, och vill du ej kompilera program själv kan man juh alltid köra apt-get (hämtar förkompilerade program från debians servrar)

debian är otroligt mycket bättre (enligt mitt tycke) än redhat och dessa då jag aldrig fått dom riktigt som jag vill.

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Föreslår en BSD-variant, kanske NetBSD som man kan få att flyta riktigt fint på en dator med den konfigurationen.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Kan man köra en fileserver med ngn linux dist. även om man bara har ett nätverkskort till den? alltså att ens internetanslutning ligger på en annan dator? :)

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag kör har en internet server som också är fileserver för mina windows datorer på mitt lokala nät, den har bara ett nätverkskort :)
Det fungerar altså utmärkt.

Jag kör Samba på den.

/Viktor

Vilken dist. rekommenderas om man endast ska köra den som en fileserver?

Finns många aspekter att ta hänsyn till:

* Om du är nybörjare kan det vara bra att börja med någon av "mainstream"-distarna eftersom det kan vara lättare att få hjälp (flest användare). T.ex. RedHat, SuSE, Mandrake m.fl.

* Skall du ha en dedikerad filserver vill du ju ha en dist där du kan installera så lite som möjligt (eftersom du vill ha så mycket utrymme för dina filer som möjligt). Då kan t.ex. Slackware eller Debian vara bra eftersom det nog är lättare att slimma dessa. Finns distar som är ännu mindre (ända ner till en-diskett-distar) men dessa har oftare en relativt smal användarbas och kan därmed vara svårare att få hjälp med.

Finns en bra förteckning över distar på http://www.linux.org/dist/ som kan hjälpa dig.

Okej tack.
Drog hem SuSE igår så jag provar med den.
För övrigt så har jag kört med freesco som router och det tar ju bara en diskett.

Som sagt jag är helt grön när det gäller Linux så detta kanske är en dum fråga men jag ställer den ändå.

Är kommandona samma i alla Linux distributinerna eller finns det specifika kommandon som bara gäller en viss distribution?

Mvh
Michael

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Att köra redhat (med allt grafiskt grejs, som du säkert vill) på en 266MHz med 64 ram lär ju bli smärtsamt.

Om du verkligen vill lära dig hur Linux fungerar så råder jag dig att köpa en bok om Unix, samt läsa lite onlineartiklar om både Linux och BSD. Problemet med Linux (som jag ser det) är ju precis som du säger att det finns alldelles för många distributioner att välja mellan, och skillnaderna kan vara olika stora emellan dem. I BSD-världen råder inte det problemet.

Vill man köra ett OS på en brödrost väljer man NetBSD, vill man ha högre säkerhet kör man OpenBSD, vill man använda det som är mest mainstream kör man FreeBSD.

I BSD-världen råder inte det problemet.

Om man ser valfrihet som ett problem. Jag gör det inte.

Vill man köra ett OS på en brödrost väljer man NetBSD, vill man ha högre säkerhet kör man OpenBSD, vill man använda det som är mest mainstream kör man FreeBSD.

Och om man vill köra både mainstream och säkert? ;)

GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg

FreeBSD är säkert, och mainstream visst.
Men det är mest så att FreeBSD är den "dist" som är mest lämpad för workstations när det gäller BSD.

OpenBSD är mest lämpad för serverbruk och enligt de jag pratat med så ska man inte köra Open som workstation ;)

hehe, om brödrosten =)

För egen del gillar jag FreeBSD tycker det är enkelt att komma in i hur det fungerar. Manualen som finns på internet är väldigt enkel att följa och det är nånting som jag aldrig hittat för Debian vilket är den enda Linux disten jag kört..

Så mitt tips är att köra på antingen OpenBSD eller FreeBSD.
Open är mer säkert direkt ur förpackningen.
Free har en större användarbas, så det är lättare att få hjälp.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)